– Vi har fått melding om at det brenner flere steder ved jernbanelinja mellom Fagerhaug og Ulsberg. Vi arbeider med å slukke disse med alle våre tilgjengelige ressurser akkurat nå, sa politibetjent i Oppdal, Geir Stenkløv, til NRK ved 14-tiden.
Han opplyste at det brant i et stort område. Det ble observert branner flere steder ved jernbanesporet – både i gress, lyng og i skogen.
BRANNHELIKOPTER: Et skogbrannhelikopter går i skytteltrafikk mellom brannstedene og Buvatnet, ifølge NRKs reporter på stedet.
Foto: Benth OwesenFikk stadig nye varsler
Anna Karin Hermansen i Trøndelag brann- og redningstjeneste sier det har vært krevende å holde kontroll på brannene langs jernbanelinja.
– Det startet ett sted, så fikk vi telefoner om at det brant flere steder. Vi har måtte flyttet ressurser og det er klart det er krevende, sier Hermansen.
Vi må nok passe på en god stund, i hvert fall ut over natten, og kanskje også i morgen. For det er fortsatt stor skogbrannfare, fortsetter hun.
Gnister fra godstog kan være årsak til brannene
– Vi har fått opplysninger om at et godstog har hatt problemer med bremsene på et hjul, sier pressevakt Olav Nordli i Bane NOR, til NRK.
Han sier at gnister fra bremsene kan være årsak til brannene.
– Gnister fra en brems som har hengt seg opp, kan være en sannsynlig årsak til brannene. Men dette kan vi ikke vite med sikkerhet, sier Nordli.
– Bane NOR bistår blant annet med en vannvogn som kjøres fra Støren, som skal hjelpe til under slukkingsarbeidet, sa Nordli.
SVÆRT TØRT: Det er svært tørt på bakken og brannvesenet satt inn helikopter i slukkearbeidet.
Foto: Benth Owesen– Vær varsom
Skogbrannfaren over hele Sør-Norge er så ekstrem nå at brannvesenet advarer mot å tenne opp så mye som ei fyrstikk i skog og mark.
– Vi ser hvor store konsekvenser det kan få, og vi ber derfor folk om å være varsomme med ild ute, sier Hermansen.
- Ekstrem skogbrannfare i hele Sør-Norge
- Totalforbud mot grilling og bål i stadig fleire kommuner
- «Grill-branner» kostet over 100 millioner
BRENNER FLERE STEDER: Ifølge bonde Olav Syrstad, som har vært i området, brant det flere plasser ved Dovrebanen.
Foto: Benth Owesen