Hopp til innhold

Disse veiene får ny asfalt i år

Snart starter årets asfaltsesong for Statens vegvesen. I løpet av noen måneder skal det legges tusenvis av kilometer med ny asfalt – for 2,9 milliarder kroner.

I dette kartet levert av Statens vegvesen, kan du søke opp ditt eget hjemfylke.

– Vi kommer til å ta hovedveinettet og de mest trafikkerte veiene først. Deretter tar vi de mindre trafikkerte veiene utover høsten, sier leder for asfaltseksjonen i Statens vegvesen, Thor Asbjørn Lunaas.

Det er et sikkert tegn på at det er vår når asfaltmaskinene begynner å rulle på veiene. Perioden fra månedsskiftet april/mai og til september er det asfaltsesong.

I løpet av noen måneder skal Statens vegvesen prøve å forbedre asfalten enkelte steder, reparere asfalten noen steder og legge asfalt for første gang andre steder.

Totalt 3900 kilometer med riks- og fylkesveier skal bli vedlikeholdt.

– Vi prøver så godt vi kan å legge til rette for god trafikkavvikling. Derfor vil asfalten på de mest trafikkerte veiene legges på natta, sier Lunaas.

Tøffe prioriteringer

Thor Asbjørn Lunaas

2,9 MILLIARDER: Totalt 3900 kilometer med riks- og fylkesveier skal bli vedlikeholdt for 2,9 milliarder kroner i år, opplyser leder for asfaltseksjonen i Statens vegvesen, Thor Asbjørn Lunaas.

Foto: Knut Opeide / Statens vegvesen

Siden 1990-tallet har vegvesenet gjort årlige målinger av tilstanden på asfalten på alle landets veier. Laserskannere montert i biler gir vegvesenet informasjon om spor og jevnhet i asfalten.

– Vi kjenner veiene godt og har derfor et godt grunnlag til å prioritere hvilke veier som skal asfalteres. Men det vil alltid være noen som blir misfornøyde og fornøyde, sier Lunaas.

Statens vegvesen tar blant annet hensyn til trafikkmengde, antallet lastebiler som kjører på strekninga og annen næringstransport.

Enormt etterslep

Selv om det i år skal brukes 2,9 milliarder kroner på 2,7 millioner tonn ny asfalt, så er etterslepet enormt.

– Mye av skadene å veiene er ikke synlig i asfalten. Det er under asfalten de store problemene er. Kantheng, jevne parti og telehiv løses med langt tyngre tiltak enn å legge ny asfalt, sier Lunaas.