Hopp til innhold

Disse bussene kjører forbi passasjerene

Midtnorsk Transportarbeiderforening mener AtBs rutekutt og anbudssystem fører til tomkjøring. Bussjåførene må kjøre forbi mulige passasjerer uten å plukke dem opp.

Atb vurderer rutetilbudet

Distriktsbussene i Sør-Trøndelag kjører flere ruter med tomme busser. De får ikke lov å ta med alle passasjerene som kunne ha tenkt seg å sitte på.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

Atb direktør Janne Sollie

Administerende direktør i AtB, Janne Solli, sier de må kutte kostnader.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

Distriktene rammes hardt i AtBs rutekutt fordi skolebussene nå stenger dørene for andre passasjerer på retur og utenfor skolerutene.

Når skolebussen for eksempel henter elever på Glåmos, så får ikke elevene som i flere år har tatt bussen til Røros, være med.

De får kun skyss halve veien, selv om bussen faktisk kjører helt til Røros.

Elisabeth Bekkos sønn, sammen med flere andre, må se bussen kjøre - og de skulle gjerne ha vært med.

– Det virker ulogisk at en buss bare kan kjøre uten at barna får lov til å sitte på, spesielt når de skal hjem fra skolen, sier Bekko til NRK.

– Ikke trivelig å gå på jobb

Bussen det gjelder har kun fått anbud for skolekjøring fra Glåmos til Vintervoll, ni kilometer utenfor Røros. Etter dette kan ikke sjåførene ha med eller ta på passasjerer.

Mens passasjerene ser bussene passere med stengte dører, sitter like frustrerte sjåfører bak rattet. De har ikke lov til å åpne dørene.

Anbudsordningen som deler rutetrafikk og skolekjøring har med AtBs siste ruteendringer ført til minst sju tomkjøringer hver dag denne regionen. Plasstillitsvalgt, Bjørn Johnsen, er oppgitt.

– For å si det rett ut, så synes vi det er helt forferdelig. Jeg har kjørt buss i 30 år, og før det ble anbud så hadde vi med oss de passasjerene som stod langs veien, og vi hadde et skikkelig godt tilbud til alle. Denne utviklingen som har skjedd etter at anbudene kom, gjør at det ikke er trivelig å jobbe lenger, sier han til NRK.

Må kutte kostnader

I Trondheim sitter AtB og planlegger rutene. Anbudsprinsippet er satt av politikerne, og AtB må nå spare inn det merforbruket som kom i fjor.

Administerende direktør Janne Solli, begrunner rutenedskjæringene med at for få benytter seg av tilbudet.

– Det er forskjellige priser på om bussene går i rute, om det er posisjons- eller tomgangskjøring. Skal vi betale full pris for bussen uansett kjøring, så blir det veldig dyrt. Det er generelt for lite passasjerer til at det er lønnsomt, sier Solli.

Skaper debatt

– Denne utviklingen som har skjedd etter at anbudene kom, gjør at det ikke er trivelig å jobbe lenger, sier Bjørn Johnsen, på NRK Trøndelag sine Facebook-sider

Hvilke opplevelser har du rundt dette?

Diskuter saken, eller tips oss på 03030