Hopp til innhold

På denne gården brukes deler av naziskipet som plog

Krigsskipet Tirpitz skapte frykt under 2. verdenskrig. Men nå brukes deler av skipet til blant annet å tette veghull, og som landbruksredskap.

Petter og Ivar Leirvik på Jøa med plogen av Tirpitz-stål

KLENODIUM: Petter og Ivar Leirvik med stålplogen som de bruker på gården sin på Jøa.

Foto: Espen Sandmo / NRK

– Dette er et skikkelig klenodium, sier bonden Petter Leirvik på Jøa i Namsos kommune.

På et jorde står en stor plog laget av stål. En såkalt Skjærpeplog, produsert på Jæren på 1950-tallet.

Det spesielle er nemlig stålets opprinnelse. Det stammer fra det tyske slagskipet Tirpitz. Slagskipet var nazi-Tysklands store stolthet til sjøs, og skulle blant annet angripe allierte handelsfartøy i Nord-Atlanteren under 2. verdenskrig.

Slagskipet Tirpitz

Slagskipet Tirpitz angrep mange handelsfartøy i Nord-Atlanteren, og var fryktet av de allierte gjennom krigen.

Foto: Wikimedia Commons

– Fryktet av de allierte

– Tirpitz var jo fryktet av de allierte gjennom hele krigen. De forsøkte flere ganger å ødelegge skipet, og britiske bombefly lyktes til slutt 12. november 1944 utenfor Tromsø, forteller Petters far, Ivar Leirvik.

Etter krigen ble det enorme skipet hugget opp, og både jern og stål ble benyttet til andre formål. Oslo kommune kjøpte blant annet mange av de pansrede stålplatene til å dekke hull i gatene i forbindelse med gravearbeider.

– Stålplatene brukes den dag i dag i Oslo-trafikken, og fungerer utmerket. Andre deler av stålskroget ble blant annet brukt til å lage landbruksploger, forteller Leirvik.

Plate fra Tirpitz i Josefines gate, Oslo

Minst en Tirpitz-plate eksisterer fortsatt og brukes til å tette igjen hull i Oslos gater, som her i Josefines gate.

Foto: Geir Olsen / NTB

Les også Dette bygget tyskerne under krigen – nå skal alt kartlegges

Torpedobatteri i Namsenfjorden i Namsos

Fra 1951 til rundt 1960 ble det produsert ca. 300 såkalte Skjærpeploger på Jæren. Stålploger som ble viktig for utviklingen av norsk landbruk etter krigen. De ble spesiallaget for å bryte nytt jordbruksland rundt om i Norge, og på Island.

En av de få gjenværende plogene er altså fortsatt i bruk på Jøa.

Plogen av Tirpitz-stål på Jøa

Ivar Leirvik er den som kjører bulldoseren med stålplogen.

Foto: Privat

Bulldoser fra 1961

– Vi har en bulldoser fra 1961, og når vi setter plogen på den, pløyer den skikkelig dypt i jorda. Dermed får vi bedre drenering på jordene våre, sier Petter Leirvik.

– Vi har restaurert plogen, og den er nesten like god som ny. Stålet er av ypperlig kvalitet, og plogen har vært viktig for oss da vi overtok noe jord som var dårlig drenert. Med den gamle stålplogen klarte vi å pløye dypere enn en vanlig traktorplog klarer. På den måten drenerer vi vekk vannet på en bedre måte, sier han.

Les også Fant to flyvrak fra andre verdenskrig

Flyvrak i Trondheimsfjorden

Det er far Ivar Leirvik som kjører bulldoseren med den gamle stålplogen i den daglige driften. Og det har han tenkt å fortsette med i årene framover.

– Ja, det er ingen andre her på Jøa som holder på sånn. Så lenge vi har bulldoseren og jeg klarer å kjøre den, så vil nok plogen bli brukt ennå i lang tid, sier han.

Plogen av Tirpitz-stål på Jøa

Stålplogen og bulldoseren er gamle redskaper som fortsatt fungerer godt når det skal pløyes i dårlig drenert jord.

Foto: Espen Sandmo / NRK