– Jeg hadde glemt at det var skuddår i 2012, og da hadde jeg plutselig en dag til overs. Da fant vi ut at vi kunne gi bort vår arbeidskraft den dagen, sier initiativtaker Marianne Danielsen i Engasjert byrå i Trondheim.
«Gi bort dagen» 28. februar oppfordrer bedrifter til å gi bort en arbeidsdag til veldedige organisasjoner, foreninger som trenger et løft eller andre som kan ha behov for litt ekstra hjelp, oppmerksomhet eller omsorg.
Et par arbeidsnever, et dagsresultat, en god lunsj, en hyggelig opplevelse – bare fantasien setter begrensninger for innholdet i gaven, som de skriver på sine hjemmesider.
- Les også: Gi bort skuddårsdagen
Gjentar suksessen
Fjoråret ble en suksess med mange givere og mottakere. Så stor at de ble spurt om å gjennomføre aksjonen på nytt i år. De har allerede fått på plass 70 bedrifter som givere, og regner med minst 100 givere før sola glitrer over gibortdagen. Fortsatt ønsker de flere givere og mottakere.
– Vi ble utfordret til hva vi skulle gjøre i år. Selv om det ikke er skuddår kunne vi jo ikke vente i fire år før vi gjorde noe for andre igjen, så da bestemte vi oss for å gjøre det til en årlig greie, sier Danielsen.
Mangler fortsatt givere
«Gi bort dagens» prosjektleder Olav Karlsen, mener dagen gir betydning for veldig mange mennesker.
– Det er mange tusen som blir berørt av jobben vi gjør i år, sier han.
En slik dag tar tid å planlegge og det har Olav Karlsen fått kjenne. Likevel gleder han seg stort til aksjonen 28. februar.
– Akkurat nå føles det hektisk, men når man får reflektert litt føles det veldig bra, sier Karlsen.