Bygger steinvoller for å sikre rasområde

Statens vegvesen er overraska over jordraset i Snillfjord. Nå bygges steinvoller på begge sider av vegen for å sikre området.

Jordras Snillfjord

Prosjektleder hos Statens vegvesen er overraska over at det raste i Snillfjord da det er mye fjell i området.

Foto: Fredrik Lien, Fredrik Lien

– Det var overraskende at det raste i Snillfjord, det sier Hanne Louise Moe, prosjektleder i Statens vegvesen.

Jordraset gikk sent på kvelden den 18. mai, og var ca. 50 meter bredt og mellom 400 og 500 meter langt. Raset gikk over fylkesveg 6434 (tidligere FV 305) ved Storvika i Snillfjord, og førte til at rundt 300 personer, både fastboende, hyttefolk og gjester på to campingplasser ble isolert.

Søndag kveld bekrefter Statens Vegvesen overfor NTB at veien nå er åpnet igjen.

Prosjektleder Hanne Louise Moe forteller at det er mye fjell oppe i dagen i rasområdet. Det ble også foretatt grunnundersøkelser i området før det ble deponert masser der.

Våte rasmasser

– Mye vann i massene kan være årsaken til raset, sier prosjektleder Moe.

Nå fjernes myrmassene som har rast ut. Området skal også dreneres for vann.

Moe forteller også at ekstra vekt fra massedeponiet som ligger like ved rasstedet kan ha vært en medvirkende årsak til raset.

En geotekniker har undersøkt rasområdet.

Jordras Snillfjord

Det var mye vann i massene som raste ut.

Foto: Fredrik Lien, Fredrik Lien

Bygger steinvoller

Fylkesvegen har fått små skader som følge av raset.

– Vegen har fått litt skade på asfalten, og svekka vegskulder på den nedre sida, sier Hanne Louise Moe.

Nå bygges det steinvoller på begge sider av vegen for å sikre området. Steinvollene legges på fast grunn.

Steinvollen på oversida av vegen skal fungere som en fangvoll dersom det skulle gå ytterligere ras. Vollen på den andre sida bygges for å stabilisere vegen.