Hopp til innhold

Ber om bedre vern av villreinen

Villreinen på Dovrefjell trenger bedre vern. Det kommer fram i en ny tverrfaglig forskningsrapport.

Villrein

Villreinen er ikke redd biler og busser, men den er redd for mennesker.

Foto: © Sognafoto

Den nye forskningsrapporten foreslår å bruke buss som skal gå i skytteltrafikk mellom Hjerkinn og turisthytta Snøheim.

– Best for villreinen

– Det vil være bedre for villreinen enn annen trafikk på vegen, sier seniorrådgiver ved Norsk senter for bygdeforskning, Frode Flemsæter.

Det er en ny og tverrfaglig forskningsrapport som altså konkluderer med at villreinen på Dovrefjell behøver bedre vern. Etter fire års prosjektarbeid blir det nå blant annet foreslått permanent busstransport mellom Hjerkinn og turisthytta Snøheim.

Ekspertene mener dette vil påvirke reinen mindre enn turfolkets frie ferdsel til fots.

Skyttelbuss til Snøhetta

Forskerne vil bare bruke skyttelbuss inn til turisthytta Snøhetta.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

I 9000 år har folk bodd i, og brukt områdene på Dovrefjell, side om side med villreinen. Den har vært der enda lenger.

– Villreinen er ikke redd for biler og busser, men den er redd for jegerne. En jevn strøm av folk i området her vil skremme reinen, mener Flemsæter.

Blandet inntrykk

Jan Erik Reiten og Den Norske Turistforening i Oslo og omegn har et litt blandet inntrykk av forslagene fra forskerne.

– Vi tror villrein og mennesker kan leve godt sammen. Vi undrer oss litt over bussforslaget, men forstår samtidig at det er ett av forslagene som nå må vurderes, sier Reiten til NRK.

Frode Flemsæter i norsk senter for bygdeforskning understreker at villreinen i området allerede har mistet naturlige vandringsruter på grunn av E6, jernbane og vannkraftutbygging. Han presiserer at Norge har et eget ansvar for denne sårbare arten, i et naturområde som i europeisk målestokk er svært spesielt.

Nasjonalt viktig

– En busstransport vil opprettholde trekket fra sommer- til vinterbeite. En bussløsning vil også samle turistene og være positivt for næringslivet i området her, mener Frode Flemsæter.

Han understreker at Dovrefjell er et spektakulært område, også i nasjonal sammenheng.

– Dette området har vært et symbol for landet vårt i 200 år, og bussløsningen vil være med på å øke informasjonen om villreinen i Dovrefjell, mener bygdeforskeren.

Han legger også til at Norge har et internasjonalt ansvar for å ta vare på villreinen og den trenger store arealer å leve på. Forskerne vil begrense trafikken i fjellet til et minimum.

– Alle aktørene bør gå sammen å bli enige om både den generelle veien framover og konkrete tiltak. Hvis ikke, risikerer vi at dette blir kamper og omkamper mellom særinteresser fra sak til sak. Da vil vi neppe lykkes med forvaltningen av fjellområdet, og det vil ikke være det beste for fjellet som helhet, sier Frode Flemsæter.