Autopass fjerner ikke køene

Autopass-systemet på ferja fungerer ikke, mener pendlerne.

Bombrikken Autopass
Foto: Knut Fjeldstad / Scanpix

Det nye betalingssystemet med autopass på ferjestrekningen Flakk-Rørvik har store mangler. Det mener Roger Andresen, leder i Rissa Pendlerforening. Han er oppgitt over at rabatten ved bruk av klippekort ikke blir registrert av autopass-systemet.

- I dag er det veldig få personer som bruker autopass. Det er på grunn av at vi får null rabatt. Ingen vil betale full pris for å kjøre med ferja - så vi bruker det manuelle klippekortet til 45 prosent rabatt, sier Roger Andresen.

Med klippekort koster ferjeturen mellom Flakk og Rørvik 54 kroner, men brukes autopass må du betale fullpris på 98 kroner pr tur. Siden det helautomatisk billettsystemet ble innført i fjor har pendlere og hyttefolk sett fram til kortere køer og raskere betaling, men står fortsatt i lange køer for å betale:

- Nå har vi venta i snart to år på å slippe køen, og blitt lova at det skal komme i gang om en måned, så om noen uker og så videre, sier en oppgitt leder i pendlerforeninga.

Det er problemer med datasystemer og datalinjer som har har ført til forsinkelsen. Statens vegvesen og Fosen Trafikklag tester i disse dager betalingssystemet på nytt og håper på å være ferdig før nyttår, sier rederisjef i Fosen Trafikklag, Per Kristian Stubban.

- Med den testinga vi har gjort nå begynner resultatene å bli tilfredsstillende.

- Men hvorfor tar det så lang tid å få registrert klippekortbrukerne slik at de kan få rabatt på autopass?

- Det har ikke tatt lang tid, vi har bare ikke begynt med det. Det er fordi vi ønsker å teste systemet med lengdemåling og overføring til bomselskapene, samt fullprisbetalende - og si at alt dette fungerer før vi tar inn egne kunder, sier Per Kristian Stubban.

Han har ingen problemer med å forstå frustrasjonen hos klippekortbrukerne.

- Nei, det er ikke vanskelig å forstå, de må forholde seg som vanlig og kjøre innom billettboden mens andre kan kjøre rett forbi. Vi vil tilstrebe å komme i gang med egne kunder så snart vi er fortrolig med det systemet som vi tester nå, sier Stubban.