Noryard Fosen ble begjært konkurs den 16. oktober, og 72 ansatte mistet jobben. Drøye to uker senere kunngjøres at et nytt selskap er stablet på beina og at verftet har vunnet en kontrakt for Hurtigruten verdt 550 millioner.
– Det var spesielt å se de ansatte komme på arbeid også i dagene etter konkursen og fullføre arbeidet for egen regning. Jeg har aldri sett maken til moral, sa fungerende leder i det nye selskapet Fosen Yard AS, Anders Straumsheim tirsdag.
Tilsammen 199 ansatte har mistet jobben ved verftet siden i vår. Dette gjør at Rissa er en av kommunene i landet med høyest ledighet. Men, med den nye kontrakten vil det første skipet ankomme Rissa allerede om en drøy uke, og ordrebøkene er fulle frem til oktober 2016.
De fleste får jobben tilbake
Årsaken til konkursen var BOA IMRs kansellering av ordren på et offshorefartøy. Verftet greide ikke å betale ut lønn til de ansatte. Tirsdag uttaler bobestyrer etter konkursen, advokat Knut Dypvik, at boet utbetaler de ansattes opptjente feriepenger i løpet av to dager. Utestående lønn vil bli utbetalt fra lønnsgarantifondet i løpet av to-tre uker.
– For to uker siden gikk mange ut i arbeidsledighet. Samtidig ga konkursen oss muligheter til å jobbe videre. Den muligheten har vi og ledelsen ved verftet grepet, sier ordfører i Rissa, Ove Vollan.
Han sier det blir viktig fremover at verftet ikke bare kan bygge offshorebåter, men har kompetanse også på passasjerbåter og andre typer båter.
– Nå kan vi ta tilbake ansatte, få i gang sysselsettingen raskt og ikke minst få en plattform videre, sier verftsleder Anders Straumsheim, som tror de fleste som ble oppsagt nå vil kunne få muligheten til å jobbe igjen.
– Vi vil gradvis bygge opp med egen og innleid arbeidskraft. På topp vil det være minst tre hundre her. I januar og februar vil det koke.
– En dugnad og et spleiselag
Det er Rissa kommune som har stått i bresjen for å prøve å gjenreise hjørnesteinsbedriften. Det nye selskapet har flere både utenlandske og norske investorer. Kommunen har også en liten post.
– Dette er ikke bare en lokal dugnad. Også tidligere, store samarbeidspartnere i inn- og utland stiller med risikokapital og lån, sier fungerende verftsleder Anders Straumsheim.
Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, sier han er utrolig glad for at kontrakten sikrer hjørnesteinsbedriften en nødvendig plattform for å satse videre.
– Vi har ønsket å opprettholde den fantastiske skipsbyggerkompetansen i nærområdet. Fosen har bygget mange hurtigruteskip, og er et veldig vel ansett kompetansemiljø.