– Roboten kan gjøre enormt mye research på svært kort tid. Alt av data samles inn og bearbeides maskinelt, sier daglig leder i Lightouse8, Freddy Aursø .
Det Trondheimsbaserte firmaet har utviklet roboten K8, eller «Kate McCloud».
I praksis er Kate et dataprogram som skanner internett for informasjon som kan brukes til markedsføring, annonsekampanjer, rekruttering og jobbsøking. Hun skal være 198.805 ganger raskere enn en vanlig medarbeider.
Roboten Kate jobber 365 dager i året, 24 timer i døgnet, og er billig i drift. Roboten vil likevel skape flere arbeidsplasser enn hun tar, tror de som har skapt henne.
Positive erfaringer
Visindi er ett av firmaene som har tatt i bruk Kate. De har positive erfaringer med markedsføringsroboten.
– Hun avlaster våre medarbeidere med oppgavene som ikke er fullt så meningsbærende å gjøre. Det er ofte rutinepreget arbeid, forklarer teknologiansvarlig i Visindi i Norge, Patrick Gjønnes.
Torgeir Waterhouse i IKT-Norge mener roboter som Kate kan løse mange utfordringer i samfunnet på sikt.
– I Norge er vi på mange små og smale områder langt fram når det gjelder teknologiutvikling, og IT-basert utvikling. Dette er nok et eksempel på at vi har lykkes og truffet godt.
Rundt åtte av ti ingeniører i selskapet kommer fra NTNU.
Det var Teknisk Ukeblad som omtalte saken først.
Du mister ikke jobben
Gjønnes tror ikke folk trenger å bekymre seg for at roboter som Kate vil ta jobben din.
– Hos oss har det ført til at arbeidskraft frigjøres til å jobbe med det som er mer meningsfylt. Arbeid som krever klokskap og intelligens – ekte menneskelig intelligens.
Hos Lighthouse8 i Trondheim har staben nesten fordoblet seg det siste året. På samme tidspunkt i fjor var de 12 ansatte mens de i dag er 23. På grunn av utdanningssystemet og forskningen som gjøres i Norge, tror Aursø det vil skapes mange arbeidsplassen innenfor fagområdet fremover.
– Hvis du har en jobb som blir erstattet av en robot, så tror jeg du skal være glad for det. Det fører oftest til at du får en mer interessant jobb, sier Aursø.
Hør radioreportasjen til Her og nå her.
Mangler det menneskelige
Selv om Kate jobber hele tiden og kun krever strøm til serveren, innrømmer Aursø at Kate har en del begrensninger.
– Det største problemet med Kate, er at Kate ikke har menneskelige følelser, hun føler ingenting.
Det begrenser hvilke områder man bør ta i bruk denne type teknologi på.
– Hun tar iskalde korrekte beslutninger, men tar kanskje ikke hensyn til alle faktorer mennesker vil ta med i betraktningen når en avgjørelse skal tas, sier Aursø.