Hopp til innhold

– Vanskelig å sette stopper for spoofing

Det er et stort problem for samfunnet at svindlere kan ta over og misbruke folks telefonnummer, men det er svært vanskelig å sette en stopper for såkalt spoofing, sier IKT Norge.

Jarle Hiller

Jarle Hillers fasttelefonnummer ble misbrukt av svindlere, og han måtte til slutt bytte nummer.

Foto: Kjartan Trana / NRK

Onsdag fortalte NRK Trøndelag om Jarle Hiller som fikk sin fasttelefon misbrukt av svindlere. Det startet med at han fikk en samtale fra USA hvor noen fortalte at han hadde feil med datamaskinen sin. Selv om han la på, begynte det dagen etter å ringe folk fra hele Norge som hadde blitt oppringt av Jarles nummer.

– Når dette skjer og de som står bak ikke blir stanset, svekkes tilliten til systemene vi er helt avhengige av. Det skader også de som svindlerne utgir seg for å være, og det skader tilliten til rettsvesenet, sier direktør for internett og nye medier i interesseorganisasjonen IKT Norge, Torgeir Waterhouse.

– Myndighetene må jobbe internasjonalt

– Når en spoofet samtale kommer inn i nettet vårt fra utlandet, kan vi ikke se om det er en ekte samtale. Det er derfor vanskelig å hindre dette, sier kommunikasjonsrådgiver i NetCom og Tele2, Ellen Scheen.

Waterhouse ser med alvor på utviklingen som gjør at vi ikke kan stole på at de som står bak eposter, tekstmeldinger og telefonoppringer er dem de utgir seg for å være. Han mener vi er helt avhengige av at myndighetene jobber internasjonalt for å få satt en stopper for spoofing.

Torgeir Waterhouse

– Vi kan ikke sitte stille og se på at befolkningen lures og svindles, sier Torgeir Waterhouse i IKT Norge.

Foto: Pressebilde / IKT Norge

– Men det er ingen quick fix lett tilgjengelig, og det er et langt, langt løp.

– Bør det ikke settes krav til bransjen selv om å rydde opp i dette?

– Det jobbes kontinuerlig med sikkerhet. Samtidig er det snakk om internasjonale systemer som skal fungere, og man kan ikke plutselig gjøre store endringer og dermed risikere at telefon-, mail- og nettsystemer bryter sammen, sier Waterhouse.

– Må få opp kompetansen

Ifølge Waterhouse forsøker bransjen å holde kundene oppdatert, men sier det er en grense for hvor mye informasjon de kan gi til alle om alt som foregår i verden.

– Her handler det om å få opp kompetansen generelt, forfølge kriminaliteten på tvers av landegrenser og kontinuerlig sikre systemene, sier han.

Og Jarle Hiller? Etter utallige telefonoppringinger anmeldte han saken, men kom ingen vei og måtte til slutt bytte telefonnummer.