Hopp til innhold

Sier takk til bompenger

– Det er behov for større investeringer på jernbane, og vi ser positivt på at bompenger kan finansiere utbygging, sier kommunikasjonsdirektøren i Jernbaneverket.

Regjeringa vurderer å ta i bruk bompenger for å finansiere utbygging på Trønderbanen.

Regjeringa vurderer å ta i bruk bompenger for å finansiere utbygging på Trønderbanen mellom Trondheim og Steinkjer.

Foto: Jernbaneverket

Svein Horrisland, kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket.

Svein Horrisland, kommunikasjonsdirektør i Jernbaneverket.

Foto: Hilde Lilejord / Hilde Lillejord
Roar Melum, regionsjef i NLF Trøndelag, er imot bruk av bompenger for å bygge ut jernbanen.

Lastebilnæringa er imot at bilister skal betale bompenger for å få til større investeringer på jerbane.

Foto: Tone Iversen

Fredag meldte NRK at regjeringa vil utrede om bompenger fra bilister kan finansiere jernbaneutbygging. Løsningen blir vurdert i Trøndelag.

Samferdselsministeren ber Vegdirektoratet vurdere problemstillingen, fordi dette kan være i ytterkant av gjeldende forvaltningspraksis.

Må ha mer penger

I dag brukes det fem milliarder kroner i året på investering, drift og vedlikehold av jernbane i Norge.

Jernbaneverket foreslår å øke dagens bevilgninger til jernbane betydelig de neste årene.

Kommunikasjonsdirektøren i Jernbaneverket, Svein Horrisland, ser positivt på at regjeringa leter etter nye måter å finansiere en jernbanesatsing på.

– Vi har foreslått å øke satsing på jernbane fra fem til syv milliarder kroner i året, sier Horrisland til NRK.no.

Han trekker fram flere nødvendige satsinger de neste årene:

* Tilstrekkelig midler til vedlikehold

* Bygge opp trafikken rundt store byer, som flere spor i Oslo-området.

* Satsing på godstransport

* Elektrifisering av Trønderbanen mellom Trondheim og Steinkjer ligger også inne som forslag, om det bevilges nok penger.

Lastebilnæringa kritisk

Forslaget om at bilister skal betale bompenger for å finansiere jernbaneutbygginga har skapt reaksjoner fredag.

Lastebilnæringa er også kritisk til forslaget fra regjeringa.

– Dette har jeg ikke sans for. Jernbane er et statlig ansvar. Og det er staten som bør investere i jernbane, sier Roar Melum, regionsjef i NLF i Trøndelag.

Han mener næringslivet har store nok belastninger med dagens bompengeprosjekter.

– Vi mener at dette er på utsida av det som gjeldende lovverk gir mulighet til i dag, sier Melum.

Han sier de vil fremme sitt syn i denne saken.

Samferdselsedepartementet har gitt Vegdirektoratet i samarbeid med Jernbaneverket frist til 15. oktober i år med å si hva de mener om bruk av bompenger til investeringer på jernbanen.

Regjeringa ser på hvordan økt jernbanesatsing kan finaniseres.

Regjeringa ser på hvordan økt jernbanesatsing kan finasieres.

Foto: Jernbanen.no