Fredag meldte NRK at regjeringa vil utrede om bompenger fra bilister kan finansiere jernbaneutbygging. Løsningen blir vurdert i Trøndelag.
Samferdselsministeren ber Vegdirektoratet vurdere problemstillingen, fordi dette kan være i ytterkant av gjeldende forvaltningspraksis.
Må ha mer penger
I dag brukes det fem milliarder kroner i året på investering, drift og vedlikehold av jernbane i Norge.
Jernbaneverket foreslår å øke dagens bevilgninger til jernbane betydelig de neste årene.
Kommunikasjonsdirektøren i Jernbaneverket, Svein Horrisland, ser positivt på at regjeringa leter etter nye måter å finansiere en jernbanesatsing på.
– Vi har foreslått å øke satsing på jernbane fra fem til syv milliarder kroner i året, sier Horrisland til NRK.no.
Han trekker fram flere nødvendige satsinger de neste årene:
* Tilstrekkelig midler til vedlikehold
* Bygge opp trafikken rundt store byer, som flere spor i Oslo-området.
* Satsing på godstransport
* Elektrifisering av Trønderbanen mellom Trondheim og Steinkjer ligger også inne som forslag, om det bevilges nok penger.
Lastebilnæringa kritisk
Forslaget om at bilister skal betale bompenger for å finansiere jernbaneutbygginga har skapt reaksjoner fredag.
Lastebilnæringa er også kritisk til forslaget fra regjeringa.
– Dette har jeg ikke sans for. Jernbane er et statlig ansvar. Og det er staten som bør investere i jernbane, sier Roar Melum, regionsjef i NLF i Trøndelag.
Han mener næringslivet har store nok belastninger med dagens bompengeprosjekter.
– Vi mener at dette er på utsida av det som gjeldende lovverk gir mulighet til i dag, sier Melum.
Han sier de vil fremme sitt syn i denne saken.
Samferdselsedepartementet har gitt Vegdirektoratet i samarbeid med Jernbaneverket frist til 15. oktober i år med å si hva de mener om bruk av bompenger til investeringer på jernbanen.