Hopp til innhold

– Vi går mot en situasjon som er lite ønskelig

Lavpriskjeden REMA 1000 spiser markedsandeler. Nå frykter Forbrukerrådet at vi om få år bare har to matkjeder igjen.

 Reitangruppen fikk sitt beste resultat noensinne ifjor.

Reitangruppen håver inn penger og fikk sitt beste resultat noensinne i fjor. Mye takket være lavpriskjeden REMA 1000.

Gunstein Instefjord, fagdirektør i Forbrukerrådet

Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet er bekymret for utviklingen i dagligvarebransjen.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

Butikkjeden spiser markedsandeler og er nå nest størst i landet, etter Norgesgruppen. REMAs omsetning vokser, og sammen med Norgesgruppen tar de markedsandeler, mens Coop og ICA taper. Dette bildet kan forsterke seg framover. Forbrukerrådet frykter nå at vi om få år bare har to matkjeder igjen:

– Vi kan tenke oss hvordan markedet ser ut om fem til ti år. Vi går mot en situasjon som er lite ønskelig, muligens med bare to aktører, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør i Forbrukerrådet.

– Kan REMA 1000 og Norgesgruppen bli så store at forbrukerne bør bekymre seg?

Ole Robert Reitan

Ole Robert Reitan kan smile etter et nytt rekordresultat.

Foto: Stein Roar Leite / NRK

– Det er ikke sunt med aktører som er mye større enn 40 prosent, derfor har jeg vært stor motstander av en sammenslåing av ICA og Norgesgruppen. Får vi én stor aktør med over 50 prosent av markedet vil det være skadelig for forbrukeren. Jeg håper at vi får ha minst tre og helst fire sterke konkurrenter i årene som kommer, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i Rema 1000.

– Aldri vært større konkurranse

Odd Reitan har sin bedriftsfilosofi som han dyrker i hovedsetet på Lade Gård.
Bekymringen til Forbrukerrådet har han forståelse for.

– Jeg har holdt på med dette siden 1972, og det har vel aldri vært større konkurranse enn hva det er nå, egentlig. Jeg er ikke noe redd for det, men jeg skjønner at folk setter spørsmålstegn ved det.

Holdt på i 40 år

Odd Reitan

Mer enn halvparten av overskuddet til Odd Reitan kommer fra lavpriskjeden REMA 1000.

Foto: Rune Kjær Valberg / NRK

Det er over 40 år siden Odd Reitan etablerte Sjokkpris i Trondheim. Nå driver han et handelsimperium med nesten 4000 utsalgssteder innen kiosk og dagligvare.

Sønnene Ole Robert og Magnus leder hvert sitt område og denne uka ble regnskapene behandlet på et styremøte. Rekordoverskuddet på 3 mrd. kr ble presenter i Trondheim i dag.

– Det er nesten slik at tallene er blitt så høye at jeg ikke klarer å uttale dem, sa Odd Reitan spøkefullt på pressekonferansen.

Mer enn halvparten av overskuddet kommer fra lavpriskjeden REMA 1000.

– Dette bare bekrefter at det er store penger i dagligvarebransjen. For dem som lykkes der, er volumet så stort at det blir mye penger av det, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Bedre utvalg og kvalitet

Ole Robert Reitan er klar på hva han mener er årsaken til at Reitangruppen på nytt kan levere et rekordresultat.

– Det handler om at vi har en butikk som blir bedre og bedre, og som stadig flere liker å handle i. Både utvalget og kvaliteten har blitt bedre, sier Rema-sjefen til NRK.

Det siste året er det REMA 1000 og Norgesgruppen som har vokst mest innen dagligvarehandelen.I 2013 var Rema større en Coop for første gang.