Den eneste konkurrenten, danske Danish Air Transport (DAT), fikk anbudet avvist av Samferdselsdepartementet.
- LES OGSÅ: DAT vil fly i Finnmark
- LES OGSÅ: SAS selger Widerøe
Den nye anbudskontrakten skulle etter planen tre i kraft 1. april 2013, men oppstartsdatoen er flyttet til 15. april 2013, opplyser departementet.
– I Widerøe er vi selvsagt veldig glade for å få fornyet tillit. Vi har jo vært av og på i Finnmark i 40 år, og nå ville det vært utrolig trist å mistet det, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NRK.
– Viktig brikke for selskapet
Rutene det er snakk om, er mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta (ruteområde 1), samt Hasvik–Tromsø, Hasvik–Hammerfest og Sørkjosen–Tromsø (ruteområde 2).
– Finnmark er en viktig brikke i virksomheten til Widerøe. Ti prosent av flyene våre er engasjerte i Finnmark. Å miste en så viktig brikke, ville være svært alvorlig, sier Kongsteien.
Gjelder til 2017
Kongsteien mener deres sikkerhetsnivå og utstyrsnivå er årsaken til at de ble valgt foran danskene.
– Det handler om å levere en tjeneste som kundene og Samferdselsdepartementet er fornøyde med, samt holde kostnadene lave.
Kontrakten gjelder til 31. mars 2017.