Hopp til innhold

Tre milliarder lokker transportaktørene vekk fra veien

Tollpost Globe skulle egentlig droppe transport på sjøen i Nord-Norge. Nå vurderer de å snu på flisa.

Tege

Godsskipet MS 'Tege' slutter å gå langs kysten i Nord-Norge 1. oktober. Kanskje settes et nytt skip inn på ruta.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Fiskeri og kystministeren har valgt å øremerke tre milliarder kroner til opprettholdelse og utvidelse av dagens sjøtransport.

Argumentet er blant annet at transport på havet gir bedre miljø og fremkommelighet på land.

– Dette er et interessant grep, og vi må sette oss inn i fordelingen, sier Bjørn Thorvaldsen i Tollpost Globe.

Transportaktøren valgte i mai å terminere avtalen de har med godsskipet MS "Tege". Avtalen går ut 1. oktober.

Styret i Tollpost Globe vedtok i dag å avslutte samarbeidet med containerbåten MS «Tege».

«Tege» transporterer årlig 20.000 containere med gods fra jernbanestasjonen i Bodø og videre med skip nordover. Uten frakteskipet vil det bli 6.000 flere vogntog på nordnorske veier årlig.

Nytt og større skip

Nord-Norge-linjen transporterer årlig 20.000 containere med gods fra jernbanestasjonen i Bodø og videre med skip nordover.

Uten «Tege» vil det bli 6.000 flere vogntog på nordnorske veier årlig.

– Dersom vi skal videreføre transport via sjøveien må vi hente inn et større, mer moderne skip, sier Bjørn Thorvaldsen.

– Må melde seg på

SVs stortingsrepresentant i Troms, Torgeir Knag Fylkesnes, mener flere transportaktører nå må komme på banen.

– Med denne ordningen, som blir en slags belønning for å bruke sjøveien, vil gi langt større muligheter til trafikk langs kysten. Alle må melde seg på banen og komme med nye tilbud med enda større kapasitet, sier Fylkesnes.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark