Torsdag la regjeringen frem en ny strategi for innovasjon og næringsutvikling i Longyearbyen. Den ble lagt frem av statssekretær Magnus Thue (H).
Strategien fokuserer blant annet på å stanse useriøse aktører og arbeidskriminalitet. Populært kalt «cowboyer».
Nye lover
Nå vil regjeringen de useriøse til livs. De vil vurdere om flere lover og regler som gjelder på fastlandet, også bør gjelde på Svalbard.
Innenfor reiselivet er det flere sesongbaserte aktører. Mange er ikke er en del av det organiserte arbeidslivet.
– Dette gjør det vanskelig å føre tilsyn, sier statssekretær Magnus Thue.
Han jobber i Nærings- og fiskeridepartementet.
– Vi ser også at mange av guidene er utenlandske. De har ikke alltid har den nødvendige lokale kunnskapen. Det skaper utfordringer, sier Thue.
Andre fokus i den nye strategien er:
- Et nytt mål med eierskapet i selskapet Store Norske.
- Å kartlegge reiselivet og utfordringer med økt cruiseturisme.
Les mer her:
Økning i selskaper på Svalbard
Lokalstyreleder i Longyearvyen, Arild Olsen, er positiv.
– Utfra det lille jeg har fått sett, ser dette veldig lovende ut. Det ser ut som regjeringen har tatt til seg en del av innspillene våre. Disse går på sosiale forskjeller, og et seriøst arbeidsliv.
Olsen mener tiden er inne for en ny strategi.
– Denne opplever jeg som spisset, og – paradoksalt nok – ikke vekstfremmende. Det passer som hånd i hanske med svalbardpolitikken. Nå gjenstår det å studere rapporten ordentlig, sier han.
De siste syv årene har det vært en økning på 65 prosent i antall norskregistrerte selskaper på Svalbard.
– Vi vil ha fokus på kvalitet og bærekraft, ikke på vekst som et mål i seg selv, sier statsekretær Thue.
Det har vært en særlig vekst i reiselivet.
LES OGSÅ: