Det er knappe fire måneder til noen av verdens beste syklister inntar Finnmark og Troms i kampen om Arctic Race.
– I år vet vi at vi allerede 158 land som ønsker å sende direkte fra Arctic Race, og da skapes det jo en verdi med tanke på markedsføring av Norge, og den verdien mener vi at staten bør være med å se på, sier Knut Eirik Dybdahl.
Dybdahl er primus motor for sykkelrittet som startet med en braksuksess i fjor. Da var det Nordland og Sør-Troms som fikk vist fram sine beste sider i beste sendetid.
Nå er turen kommet til resten av Troms og Vest-Finnmark.
- Les også: Pengestrid om Arctic Race
- Les også: Norske sykkelstjerner til Arctic Race
Solberg positiv til statsstøtte
Arrangørene av Arctic Race har gjennom finansiering fra de tre nordnorske fylkeskommunene kommet i mål for tilsvarende sykkelritt de nærmeste årene.
Knut Eirik Dybdahl vil befeste sykkelrittet over et lengre perspektiv – med statlig hjelp.
– Den avtalen vi har med fylkeskommunene går over tre år. Vi mener at Norge får så mye igjen fra arrangementet at vi ikke synes det er rett Norge bør ta en større del av regninga fra arrangementet, sier Dybdahl.
I august i fjor, og før hun ble statsminister, mente Erna Solberg at Arctic Race burde få statsstøtte.
- Les også: Populære Arctic Race lover ingenting
- Les også: Tromsø gir 300 000
– Staten må på banen om det skal vare
På forespørsel til statsministerens kontor i dag, blir NRK henvist til Kulturdepartementet og statssekretær Knut Olav Amås.
– Det kan jeg ikke si noe om. Vi må behandle en eventuell søknad når den kommer, sier Amås.
Nordkapp vil bli et av de sentrale stedene for årets ritt. Ordfører Kristina Hansen er ikke i tvil om hvordan veien går videre.
– Hvis dette skal vare kan man ikke basere seg på fylkeskommunale midler, da må vi få staten på banen, sier Hansen.