Hopp til innhold

Vil bruke én milliard kroner på å hjelpe deg med elsykkel-kjøpet

Det blir stadig flere elsykler på norske veier. Framtiden i våre hender kommer nå med flere forslag for å få enda flere til å velge elsykkel.

El-sykkel i Utmark

POPULÆRT: Mange nordmenn har kjøpt elsykler de siste årene. Her ser vi Asgeir Lindberg og Snorre Pedersen på stien opp mot Reinsfjell i Øyer.

Foto: Alexander Nordby / NRK

– Kun en liten del av befolkningen har prøvd elsykkel. Hadde enda flere prøvd det, ville nok enda flere brukt elsykkel også. Min erfaring er at nesten alle som prøver en elsykkel får det jeg kaller «elsykkelgliset» etterpå, sier Svein Gunnar Karlstrøm, leder for miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender i Tromsø.

De siste årene har salget av elsykler hatt en skikkelig oppsving i Norge. For ett år siden kom Norsk elbilforening med en komplett statistikk over salget av elsykler de siste årene.

Men Karlstrøm mener enda flere burde skaffe seg en elsykkel.

Bort med MVA., frem med pengene

Bruk av elsykkel gir en helsegevinst, samtidig er det ikke like belastende som vanlig sykkel, derfor passer det for enda flere. Min erfaring er også at elsykkel er et raskere alternativ enn bil i bytrafikken, i tillegg til at det er miljøvennlig, sier Karlstrøm.

Svein Gunnar Karlstrøm på Remiks sitt anlegg på Skattøra

– FANTASTISK: Svein Gunnar Karlstrøm bruker selv elsykkel, og mener det er et fantastisk fremkomstmiddel.

Foto: Mathilde Torsøe / NRK

Derfor har han presentert noen konkrete elsykkel-forslag for eldre- og folkehelseminister Åse Michaelsen, som er på en liten Norgesturné, hvor hun jakter innspill til arbeidet med Folkehelsemeldingen 2019.

Karlstrøm og Framtiden i våre hender foreslår:

  • Å fjerne merverdiavgiften på elsykler, slik det er gjort på elbiler. Da vil prisen senkes med 25 prosent.
  • Sette av en nasjonal pott på én milliard kroner. Pengene skal gå til en støtteordning for kjøp av elsykler.
  • Økt fokus på elsykler i folkehelseplaner og planer for bytransport.

– Det er helt klart at fysisk aktivitet er viktig for folkehelsen, og nå har vi akkurat startet opp arbeidet med ny folkehelsemelding. Det er likevel for tidlig å gi konkrete tilbakemeldinger på alle innspillene vi fikk i Tromsø. Vi tar dem med inn i arbeidet med den nye meldingen, sier eldre- og folkehelseministeren.

Populært tiltak

Forslaget om en støtteordning til kjøp av elsykler er ikke noe nytt. I februar i fjor lanserte Oslo kommune en lignende løsning. De satte av tre millioner kroner til formålet, og ba folk søke om tilskudd på inntil 10 000 kroner. I løpet av få timer var pengene fordelt.

I Sverige fikk de i september i fjor på plass en slik nasjonal støtteordning, med en pott på én milliard kroner.

– Tanken er en lignende løsning, hvor folk søker om støtte på inntil 10 000 kroner, sier Svein Gunnar Karlstrøm i Framtiden i våre hender.

Markedet vokser uten hjelp

– Som aktiv syklist selv så ønsker jeg at mange flere vil sykle oftere, både for transport og hobby, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Han sier departementet jobber bredt med å legge bedre til rette for sykling, både gjennom infrastruktur og holdning.

Solvik-Olsen viser til at bevilgningene til sykkelveier er omtrent doblet under dagens regjering samtidig som den jobber for å få lavere kostnader ved utbygging.

– Vi jobber godt med de store byområdene for bedre tilrettelegging for gang/sykling. Vi jobber også opp mot flere organisasjoner for å skape bedre sykkelkultur og -enstusiasme. Det gjelder blant annet Sykle til jobben aksjonen, Alle Barna sykler, m.m.

Statsråden mener el-sykkel kan bidra til at flere sykler.

– Vi ser at stadig flere får opp øynene for elsykkelens fordeler, ved at den gir hjelp i motbakker, bidrar til økt gjennomsnittsfart mm. Salgsutviklingen har vært formiddabel se siste årene, men dobling av salg år for år. Fra 2012 til 2016 har salget av el-sykler steget fra 2000 til 40 000.

– Det viser at markedet har vokst uten behov for statlig støtte, rett og slett fordi produktene har blitt så gode og gir god valuta for pengene. Vi mener derfor det er riktig å prioritere midlene inn på videre utvikling av sykkelinfrastruktur fremfor å subsidiere eksisterende kjøpere i et marked som fungerer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Må mer til

Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening. Hun mener infrastruktur og bedre sykkelparkering er viktigere enn å få ned prisen på elsykler.

– Vi er ikke imot momsfritak, men elsykkel er så populært at folk kjøper det selv om de koster en del mer enn vanlige sykler. Vi har imidlertid en lang vei å gå for å få et tilfredsstillende veinett for sykler. Man vil nok få mer igjen for pengene ved å investere en milliard i sykkelveier, enn å bruke en milliard på å få folk til å kjøpe. Da legger vi til rette for alle typer sykler.

Hvorfor er elsykkelbruk bra, slik dere ser det?

– Elsykkel får flere til å sykle. Vår undersøkelse blant elsyklister viser at folk som kjøper elsykkel, reduserer bruken av bil. Elsykkel gjør at de som har lyst til å sykle, faktisk sykler.