På Harstad/Narvik lufthavn på Evenes ankommer hundrevis av passasjerer hver eneste dag. De skal videre til steder som Narvik, Harstad og Sortland.
Dessverre må passasjerene ofte vente flere timer på flybuss før de kommer seg til sine destinasjoner.
– Det fungerer ikke, sier Renate Nordnes. Hun er en av passasjerene som venter på flybussen på Evenes.
Vanskelig å planlegge
Renate Nordnes og Ida Pedersen må vente i to og en halv time på flyplassen før de kan reise videre til Narvik.
– Vi landet her klokka ett, og flybussen skal gå 15.20. Så her sitter vi da. Jeg prøvde å leie en bil, men den kostet over 2000 kroner. Det er vanskelig å planlegge annerledes når avgangene er slik de er, sier Nordnes til NRK.
Hun ser likevel blid og positiv ut, og har kreativt satt opp PC-en på kofferten, for å lage seg et lite kontor mens hun venter.
– Alle blir oppfordra til å ta mest mulig kollektivtransport. så her er heller ikke miljøperspektivet ivaretatt, sier Nordnes.
Ida Pedersen er kjent med problemet og har satt seg til rette utenfor flyplassen på Evenes. Her skal hun også sitte i to timer til.
TÅLMODIG: Ida Pedersen har satt seg til rette utenfor flyplassen. Her skal hun sitte i over to timer og vente på at flybussen skal gå.
Foto: Tora Jarnæs Vold– Det er jo her i nord det er sånn. Når jeg reiser til for eksempel Oslo og Trondheim, går det buss og kollektiv hele tiden. Det blir en stor forskjell fra her. Neste gang skal jeg prøve å få noen til å hente meg, sier Ida Pedersen til NRK
Ikke optimalt
Lufthavnsjefen på Evenes, Bjørn Isaksen, er kjent med problemet og forteller at Avinor er opptatt av et godt rutetilbud til og fra deres lufthavner.
– Ikke optimalt, sier lufthavnsjefen til NRK.
Busselskapet som kjører flybuss har ifølge lufthavnsjefen valgt å tilpasse tilbudet til å klaffe med de større flyavgangene til og fra Oslo. Det betyr at tilbudet til de som reiser med andre avganger blir dårligere.
– Fører dette til hyppigere utleie av biler?
– Bilutleiemarkedet er stort på Harstad/Narvik lufthavn. og det har økt betraktelig den senere tid. Dette er nok heller som følge av økt turisme i området. Men hadde kollektivtilbudet vært bedre ville nok flere valgt å benytte seg av dette, sier lufthavnsjefen.
Utilstrekkelig passasjergrunnlag
Jon Kristian Fadnes, kommunikasjonsansvarlig i transportselskapet Boreal som driver flybussen til og fra Evenes, forteller til NRK at de ønsker å ha godt flybusstilbud.
– Flybussen er et kommersielt tilbud som ikke mottar offentlig støtte, og det vil ikke være økonomisk forsvarlig eller bærekraftig å opprettholde bussavganger når det ikke er stort nok passasjergrunnlag. Vi gjør imidlertid vårt beste for at alle de reisende skal ha mulighet til å ta flybussen til bestemmelsesdestinasjon innen rimelig tid.
Likevel er det flere passasjerer som i stedet velger å enten leie seg en bil, ta taxi eller vente på at noen kan hente dem.
Nikolai Simmerlund jobber med bilutleie på Harstad/Narvik lufthavn. Han beskriver en hverdag med utålmodige passasjerer.
– Passasjerene forteller at de må vente for lenge på kollektivtransport. Så da leier de bil i stedet.
Samme utfordring flere steder
Dette er også en utfordring på kortbaneflyplasser rundt om i Norge, hvor det kun er på et fåtall av disse at det settes opp flybuss.
Det opplyser Widerøes kundesenter i en e-post til NRK.
– Her må de reisende enten ordne seg med privat skyss eller håpe at det kommer en taxi innen rimelig tid.
I Harstad tilbys flytaxi til og fra flyplassen på Evenes. Dette er en samkjøringstjeneste der kunde reserverer plass for 490 kroner.
– Vi ser at vi har noe flere bestillinger der flybuss korresponderer dårlig med flyrutene uten at dette skaper kapasitetsproblemer for oss, forteller Finn Håker, daglig leder i Harstad taxi til NRK.
– Kunder som ikke har bestilt flytaxi innen bestillingsfrist må betale ordinær pris etter maksimalprisforskriften. De ter anslagsvis 1500–2000 kroner inn til Harstad på kveldstid, forteller han.
Partileder i MDG, Arild Hermstad, mener det økonomiske handlingsrommet er for dårlig i dag, hovedsakelig på grunn av manglende statlig støtte.
– Det er ikke en tyngdelov at de miljøvennlige alternativene i distriktene skal være dyre og kronglete, det er et politisk valg. Jeg mener folk i Troms har rett på å kunne reise miljøvennlig enten dette gjelder å ta bussen til flyplassen eller mellom byer og tettsteder, skriver Hermstad i en e-post til NRK.
KLIMA: Folk i Troms har rett på å kunne reise miljøvennlig, mener MDGs partileder Arild Hermstad.
Foto: Olav Juven / NRK