UNN fikk ekstraordinær bistand fra et jagerfly fra forsvaret

– Vi var i en helt spesiell situasjon, sier klinikksjef Kristian Bartnes.

F-16 fly på vingene over Bodø

Dette F-16-flyet bisto UNN, og reddet samtidig livet til en pasient i Tromsø. Maskinen som ble fraktet hadde vanligvis ikke fått plass i jagerflyet, men i alt hell hadde det nå en bagasjetank montert på.

Foto: Forsvaret

Et F-16-fly fra Forsvaret måtte bistå Universitetssykehuset i Nord-Norge under et livreddende oppdrag denne måneden.

– Det hastet såpass mye at vi antagelig ikke ville klart oss uten jagerflytransporten. Den var helt nødvendig for enkeltpasienten, sier klinikksjef ved hjerte/lungeklinikken på UNN, Kristian Bartnes.

Kristian Bartnes

Klinikksjef ved hjerte/lungeklinikken på UNN, Kristian Bartnes, sier UNN satte stor pris på hjelpen fra Forsvaret.

Foto: Petter Strøm / NRK

338-skadronen stilte opp da en pasient trengte livreddende utstyr i Tromsø. Adresseavisen, som først omtalte saken, skriver at jagerflyet brukte 40 minutter fra de fikk henvendelse fra St. Olavs Hospital i Trondheim om situasjonen til de var i lufta. 25 minutter senere hadde de landet i Bodø, og fikk sendt transporten videre med et ambulansefly.

– De fraktet en ECMO-maskin, en maskin som brukes til å behandle mennesker med alvorlig hjerte/lungesykdom, sier klinikksjefen.

UNN har én slik transportabel maskin, som de eneste i Nord-Norge. Men helt spesielt for akkurat denne dagen var at både denne, og en stasjonær var opptatt, og dermed måtte de søke hjelp lenger sør.

– Vi oppfattet at dette var en maskin som var helt nødvendig der og da, og det var ingen andre måter å få utstyret tilstrekkelig raskt fram på enn å bruke jagerfly, sier Bartnes.

Major Bjørge Kleppe

Skvadronsjef Bjørge Kleppe ved Ørlandet hovedflystasjon er glad for at Forsvaret kunne bidra.

Foto: Ståle Yttrehus / NRK

– Første gang

Skvadronsjef Bjørge Kleppe ved Ørlandet hovedflystasjon sier det bare var helt tilfeldig at de kunne hjelpe. 338-skvadronen var nemlig på tur til å dra på øvelse på Rygge flyplass.

– Vi hadde et fly som sto klart med riktig utstyr, så vi fikk det til med bare noen små justeringer, forteller Kleppe til NRK.

Det var to F16-fly som skulle fly sørover. Isteden ble det en omvei på ett av flyene.

– Piloten fløy via Bodø, lastet av maskinen som skulle nordover mens motoren fortsatt gikk, og så fløy han videre til Rygge. Han kom to timer for seint dit, men det gjorde ikke noe.

Kleppe sier det er hyggelig å kunne bidra på en positiv måte i det sivile samfunn, det er noe forsvaret setter stor pris på.

– Det var litt spesielt, men veldig hyggelig. Jeg har vært i Luftforsvaret i 20 år, men dette er første gang jeg har vært med på at et F-16-fly har bidratt på denne måten.

Takknemlig for hjelp

Bartnes understreker at dette var helt ekstraordinært.

– Det var en spesiell situasjon at de to vi har var i bruk. Det er lite sannsynlig at en lik situasjon vil oppstå med noen særlig hyppighet.

Likevel sier han at de alltid har forsvarets ressurser i tankene ved ekstraordinære situasjoner.

– Jeg setter veldig pris på samarbeidet. De stilte veldig opp for pasienten, og jeg vil uttrykke takknemlighet over det, det var svært verdifullt, sier han.

– Maskinen kom fram i tide.