Hopp til innhold

Det sies at diamanter er ei jentes beste venn: – Det bør også livmora være

De fem unge gründerne støper livmorkunst for å øke bevisstheten om at alle - også transpersoner - må sjekke seg for livmorhalskreft. Interessen er formidabel.

De unge gründerne i Gimba UB ønsker å sette fokus på kvinnehelse og viktigheten av å sjekke seg for livmorhalskreft.

De unge gründerne i Gimba UB ønsker å ha fokus på livmorhelse og viktigheta av å sjekke seg for livmorhalskreft.

Foto: Malin Straumsnes / NRK

På samme måte som Kreftforeningens Rosa Sløyfe fokuserer på brystkreft, håper jentene i ungdomsbedriften Gimba UB at ei utsmykka livmor vil være en samtalestarter rundt livmorhalskreft.

Gründerne har derfor gått mange runder med designprogram, 3D-printing og tinnstøyping før de landa på det endelige produktet de vil selge.

Resultatet er ei stilisert livmor forma som en diamant. Egglederne har hvert sitt egg som kan minne om ei perle.

– Vi syns det var symbolsk at livmora er forma som en diamant, sier markedsansvarlig Ylva Nesse Lindgård.

Det sies at diamanter er ei jentes beste venn. Det bør også livmora være.

Den stiliserte livmora har akkurat kommet ut av støpeformen.

Den stiliserte livmora har akkurat kommet ut av støpeforma. Selve livmora er forma som en diamant, og eggene i hver eggleder kan minne om perler.

Foto: Malin Straumsnes / NRK

Fjerne tabu

I markedsføringa si er bedriften bevisst på å bruke ordet livmorhelse, og ikke kvinnehelse. Dette fordi de ønsker å ha fokus på at transmenn også må sjekke seg. For terskelen kan være enda høyere for dem.

– Det er utrolig lite informasjon om transmenn og at de får sjekka seg. I tillegg til at det er et stigma rundt det å være trans, så er det et stigma rundt det å få sjekka kjønnsorganene sine, sier Nesse Lindgård.

De fem jentene går første året på Håndverk, design og produktutvikling på Bardufoss videregående skole. Skolen ligger i Målselv i Indre Troms, og her har de alt tilgjengelig for å lage et ferdig produkt av tinn.

Victoria Sørensen er produksjons- og økonomiansvarlig i bedriften. Hun har allerede god kontroll på produksjonen.

Victoria Sørensen er produksjons- og økonomiansvarlig i bedriften. Hun har allerede god kontroll på produksjonen.

Foto: Malin Straumsnes / NRK

– Vi hadde som mål å lage 60 pins, sier produksjonsleder Victoria Sørensen.

Men en markedsundersøkelse viste at interessen for produktet er mye større. Nå har de bestilt 1000 pins av en fabrikk i Oslo.

– Det blir veldig spennende å få dem opp hit, sier daglig leder Nora Helene Doski.

– Nydelig

Maria Gudmundsen er prosjektleder i Ungt Entreprenørskap Troms og Finnmark, og hun har fulgt Gimba UB gjennom hele skoleåret.

– Det er helt nydelig å se at disse unge jentene har identifisert ei problemstilling som er viktig for dem, og bruker de ressursene som de har tilgjengelig for å gjøre noe med det, sier hun.

Maria Gudmundsen er prosjektleder i Ungt Entreprenørskap Troms.

Maria Gudmundsen er prosjektleder i Ungt Entreprenørskap Troms og Finnmark.

Foto: Malin Straumsnes / NRK

Gudmundsen er tydelig på at å drive ei ungdomsbedrift er uvurderlig læring.

– Det blir god og virkelighetsnær læring gjennom å få lov til å erfare at det man lærer ellers på skolen trenger man å bruke videre inn i bedriften, sier prosjektlederen.

Gjennom bedriften får ungdommene erfaring iblant anna etablering, markedsføring, regnskap og avvikling. For Gimba UB blir det også ei mulighet til å gjøre noe bra mens de lærer.

Overskuddet til Kreftforeningen

Forhåndssalget av de sølvfargede livmorene blir annonsert på bedriftens Instagram-konto.

– Alt av overskuddet går til Kreftforeningen, sier Doski.

Livmorhalsen har gått gjennom mange faser før bedriften landa på det endelige produktet.

Livmorhalsen har gått gjennom mange faser før bedriften landa på det endelige produktet.

Foto: Malin Straumsnes / NRK

– Den livmora, den skal jeg kjøpe personlig.

Det sier distriktssjef i Kreftforeningen i Nord-Norge, Brage Larsen Sollund, da han får høre om Gimba UB.

Han fortsetter med å si at han blir både rørt og stolt over at ungdommer engasjerer seg for å skape oppmerksomhet rundt livmorhalskreft.

Brage Sollund, Kreftforeningen

Distriktssjef i Kreftforeningen i Nord-Norge, Brage Larsen Sollund, blir rørt av ungdommenes engasjement.

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK

Ved å sjekke seg tidlig, kan man hindre celleforandringer til å utvikle seg til kreft.

– I kombinasjon med HPV-vaksineringa og å følge livmorhalsprogrammet, så håper vi at vi kan omtrent fjerne denne kreftformen. Det er derfor det er så viktig å få oppmerksomhet rundt det, sier Sollund.

70 prosent sjekker seg

Da koronaviruset kom til landet, førte det til at færre sjekka seg hos legen. Nå er etterslepet tatt inn igjen. Totalt har 70 prosent tatt de anbefalte prøvene.

Sollund oppfordrer de som ikke har tatt livmorhalsprøve, om å bestille time hos lege.

Les også:

I ungdomsbedriften Gimba UB er gründerne i alderen 16 til 18 år. Fra man er 25 år anbefales det å ta en livmorhalsprøve hvert tredje år. Det er med andre ord enda noen år før de selv trenger å sjekke seg. Likevel er det dette de brenner for.

– Det er viktig å ha det i tankene. Så kan de på vår alder spre ordet videre og minne andre folk om å sjekke seg, sier Nora Helene Doski.

I 2019 fikk 368 kvinner livmorhalskreft. Året før døde 92 personer av denne kreftformen.

– Over 300 personer i et bitte lite land, det er mange folk det. Og en av dem kan plutselig bli meg eller deg eller bestemora di, sier Ylva Nesse Lindgård.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark