En togbane mellom Kirkenes og Rovaniemi har lenge vært vurdert i nasjonal transportplan. Nå er Finland og Norge i gang med en felles mulighetsstudie hvor de undersøker blant annet lønnsomheten for en arktisk jernbanelinje, skriver Hight North News.
Dette gjør at regionsjef i Statens vegvesen Torbjørn Naimak, tror planene om en jernbane kan bli en realitet.
Tilgang til den nordlige sjørute
– En arktisk jernbane er det først og fremst finske interesser som driver fram. De ser behovet for en togbane for å få en rett link opp til den nordlige sjørute, og til alt man forventer skal skje i Barentshavet, sier Torbjørn Naimak.
Han mener det er strategiske grunner som er det viktigste motivet for å drive fram en sånn jernbane opp til Kirkenes.
For Statens vegvesen betyr en framtidig jernbane at de nå legger til rette for det i planene de har for en ny havn i Kirkenes. Naimak mener en framtidig arktisk jernbane må ende opp i en havn, og en transportterminal.
– Vi må legge til rette for en mulig arktisk jernbane til den nye havna i Kirkenes, og ikke ta beslutninger som vil blokkere for dette arbeidet, sier Torbjørn Naimak.
Viktig at Norge engasjerer seg
Ordfører i Sør-Varanger Rune Rafaelsen, er glad for at en felles mulighetsstudie nå er i gang. Han mener det er viktig at Norge engasjerer seg, i stedet for å la Finland og EU lede det hele.
Jernbane fra Finland er en av Rafaelsens store tanker. Nå ser han en jernbane som et realistisk framtidig prosjekt.
– Det er svært realistisk fordi det her er et initiativ som kommer fra finsk side, med støtte fra EU. Det som gjenstår nå er at Norge tar tak i det her, sier Rune Rafaelsen.
Ordføreren mener det mest realistiske er en jernbane mellom Kirkenes og Rovaniemi.
– Det virker som om den prosessen er i ferd med å bli forstått nå, så jeg håper den norske regjeringen går i gang med det her på en konstruktiv måte og får realisert denne jernbanen.
- Les også:
Åpner opp for Europa
Rune Rafaelsen mener en jernbane gir hele Europa tilgang på ressurser som finnes i nord. Det kan også gi økt turisme.
Øystein Rushfelt, som jobber på spreng for å realisere gruveplaner i Kvalsund, mener det er mineraler som kan være bærebjelken. Det kan gjøre en arktisk jernbane lønnsom, og nødvendig.
– I Finland har de åpnet flere nye gruver, og jeg tror en forbindelse mellom Rovaniemi og Kirkenes er mest realistisk. Men det er et langsiktig perspektiv på det, sier han.