Hopp til innhold

Tromsø forhandler om milliardavtale – flere byer kan få bedre sykkelveier og busstilbud

Staten skal nå i forhandlinger med flere byer om støtte til store samferdselsprosjekter. Tromsø er først ut.

byvekstavtale

Byvekstavtalen skal tilrettelegge for bedre kollektivtransport og gjøre det mer fristende å ta ta sykkelen eller å gå fremfor å sette seg i bilen.

Foto: Torbjørn Krane / NRK

– Dette er det største miljøtiltaket i Tromsøs historie, og vil bli et enormt løft for de som går, sykler, tar buss og kjører.

Det sier ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap).

I dag startet forhandlingene om milliardavtalen. Den innebærer at staten er med på å betale store samferdselsprosjekter, uten at disse fører til økning i personbiltrafikken.

Kommunen har siden 2013 jobbet for å få på plass en byvekstavtale. Dette betyr også bompenger.

Trafikk på brua

Om Tromsø kommune kommer til enighet med staten betyr det bedre sykkelveier, bussavganger og at biltrafikken ikke skal øke.

Foto: Knut Opeide / STATENS VEGVESEN

Byvekstavtaler i flere byer

Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og områdene rundt byene fikk på plass byvekstavtaler i 2019.

– De fire store er jo langt foran oss. Vi henger etter, men nå skal vi komme i gang, og det er bra for byen, sier Wilhelmsen.

Byvekstavtalene i de fire største byene varer frem til 2029.

AtB, kollektivtransport i Trondheim

Trondheim er blant byene som i dag har en byvekstavtale med staten.

Foto: Stein Roar Leite

Tromsø kommune har for øyeblikket en belønningsordning med regjeringen som startet i 2020 og varer ut 2023. Ordningen innebærer at regjeringen gir 65 millioner kroner årlig i perioden for å redusere billettprisene i kollektivtransporten.

Om regjeringen og Tromsø kommune blir enige om en byvekstavtale før utgangen av 2023, vil den erstatte belønningsavtalen.

Vurderer å ta mer buss

Det er tidligere bestemt at det blir bompenger i Tromsø allerede til høsten. Om det blir enighet med staten, vil bompenger bli en del av byvekstavtalen.

– Det er jeg jo ikke umiddelbart positiv til, men jeg forstår jo at pengene må hentes fra et sted, sier Mathias Loftås.

Han sitter bak rattet daglig, og forventer nå økte kostnader.

– Blir det bompenger, så blir det bompenger, og det må vi bare leve med.

Mathias Loftås

Mathias Loftås mener det er behov for bedring av flere veger i Tromsø, og er glad for at det jobbes mot en avtale. Samtidig er han klar på at kollektivtilbudet må bedres dersom kommunen ønsker at flere skal ta bussen.

Foto: Eva Ersfjord / NRK

Han forklarer at veien til jobb vil ta han nærmere en time med buss i dag, noe som gjør at han ikke kan bruke kollektivtransport. Men dersom tilbudet blir bedre er han ikke fremmed for å ta bussen.

– Hvis det kommer bompenger som medfører at jeg må ut med tusen kroner ekstra, i tillegg til de allerede høye dieselprisene, vil jeg vurdere buss.

Les også Bilistene må betale 7,5 milliarder for bypakke i Trondheim

Biler passerer bomstasjonen på Nardo i Trondheim

Ellen Skanfer er positiv til bompenger dersom byen blir enda bedre og mer tilgjengelig. Samtidig forstår hun at det vil svi i lommeboka for en del.

– En mulighet for å frita barnefamilier som er avhengig av bil for å hente i barnehage og på fritidsaktiviteter. Det burde det finnes en mulighet for.

– Gjort hjemmeleksa

I tillegg til Tromsø skal regjeringen også forhandle med Kristiansand, Grenland, Buskerudbyen og Nedre Glomma, om samme avtaler.

Tromsø er først ut av de mellomstore byene.

Nygård og Wilhelmsen

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og ordføreren i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen, skal forhandle om en byvekstavtale for Tromsø.

Foto: Rune Nordgård Andreassen / NRK

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier til NRK at mandatet fra regjeringen er en ny milepæl.

– Tromsø er en by som har gjort hjemmeleksa si. De har fattet nødvendige beslutninger om en bypakke i Tromsø. Sånn sett er det en forutsetning for å kunne komme videre i forhandlinger med oss om byvekstavtale.

Han håper byvekstavtalen gjør at kommunen står enda sterkere i jobben med å få null vekst i personbiltrafikken.

Den største utfordringen for å få en avtale på plass er det økonomiske, ifølge ordfører Gunnar Wilhelmsen.

Han mener det statlige bidraget bør være høyere enn det som til nå er foreslått.

– Uten at jeg har detaljene rundt det helt klart nå, så er det omtrent på 1,4 milliarder kroner skissert. Og det mener jo vi er altfor lite i forhold til den statlige andelen.