– Dette er det største miljøtiltaket i Tromsøs historie, og vil bli et enormt løft for de som går, sykler, tar buss og kjører.
Det sier ordfører i Tromsø, Gunnar Wilhelmsen (Ap).
I dag startet forhandlingene om milliardavtalen. Den innebærer at staten er med på å betale store samferdselsprosjekter, uten at disse fører til økning i personbiltrafikken.
Kommunen har siden 2013 jobbet for å få på plass en byvekstavtale. Dette betyr også bompenger.
Byvekstavtaler i flere byer
Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og områdene rundt byene fikk på plass byvekstavtaler i 2019.
– De fire store er jo langt foran oss. Vi henger etter, men nå skal vi komme i gang, og det er bra for byen, sier Wilhelmsen.
Byvekstavtalene i de fire største byene varer frem til 2029.
Tromsø kommune har for øyeblikket en belønningsordning med regjeringen som startet i 2020 og varer ut 2023. Ordningen innebærer at regjeringen gir 65 millioner kroner årlig i perioden for å redusere billettprisene i kollektivtransporten.
Om regjeringen og Tromsø kommune blir enige om en byvekstavtale før utgangen av 2023, vil den erstatte belønningsavtalen.
Vurderer å ta mer buss
Det er tidligere bestemt at det blir bompenger i Tromsø allerede til høsten. Om det blir enighet med staten, vil bompenger bli en del av byvekstavtalen.
– Det er jeg jo ikke umiddelbart positiv til, men jeg forstår jo at pengene må hentes fra et sted, sier Mathias Loftås.
Han sitter bak rattet daglig, og forventer nå økte kostnader.
– Blir det bompenger, så blir det bompenger, og det må vi bare leve med.
Han forklarer at veien til jobb vil ta han nærmere en time med buss i dag, noe som gjør at han ikke kan bruke kollektivtransport. Men dersom tilbudet blir bedre er han ikke fremmed for å ta bussen.
– Hvis det kommer bompenger som medfører at jeg må ut med tusen kroner ekstra, i tillegg til de allerede høye dieselprisene, vil jeg vurdere buss.
Ellen Skanfer er positiv til bompenger dersom byen blir enda bedre og mer tilgjengelig. Samtidig forstår hun at det vil svi i lommeboka for en del.
– En mulighet for å frita barnefamilier som er avhengig av bil for å hente i barnehage og på fritidsaktiviteter. Det burde det finnes en mulighet for.
– Gjort hjemmeleksa
I tillegg til Tromsø skal regjeringen også forhandle med Kristiansand, Grenland, Buskerudbyen og Nedre Glomma, om samme avtaler.
Tromsø er først ut av de mellomstore byene.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier til NRK at mandatet fra regjeringen er en ny milepæl.
– Tromsø er en by som har gjort hjemmeleksa si. De har fattet nødvendige beslutninger om en bypakke i Tromsø. Sånn sett er det en forutsetning for å kunne komme videre i forhandlinger med oss om byvekstavtale.
Han håper byvekstavtalen gjør at kommunen står enda sterkere i jobben med å få null vekst i personbiltrafikken.
Den største utfordringen for å få en avtale på plass er det økonomiske, ifølge ordfører Gunnar Wilhelmsen.
Han mener det statlige bidraget bør være høyere enn det som til nå er foreslått.
– Uten at jeg har detaljene rundt det helt klart nå, så er det omtrent på 1,4 milliarder kroner skissert. Og det mener jo vi er altfor lite i forhold til den statlige andelen.