Hopp til innhold

Preget rederisjef: – Kunne gått veldig mye verre

Mannskap og hjelpere får massiv ros etter at en fisketråler begynte å ta inn vann utenfor Bjørnøya tirsdag. – Pulsen stiger når meldingen kommer, sier en sterkt berørt rederisjef.

Redningsaksjon da en tråler fra Nergård tok inn vann ved Bjørnøya.

Redningsaksjon da en tråler fra Nergård tok inn vann ved Bjørnøya.

– Det var mye sjø som kom inn på kort tid, sier en preget Tommy Torvanger til NRK torsdag. Han er konsernsjef i det Tromsø-baserte rederiet Nergård.

Snart to døgn har gått siden den dramatiske meldingen kom om at tråleren «Kågtind II», med 21 personer om bord, tok inn vann utenfor Bjørnøya.

Havarerte «Kågtind II»

Tråleren «Kågtind II» fikk trøbbel da den begynte å ta inn vann utenfor Bjørnøya tirsdag kveld.

Foto: styrmann Jarl- Magne Silden

Rederisjefen forteller at det var en lekkasje i motorrommet som førte til nødssituasjonen.

Mannskapet på båten klarte selv å stanse lekkasjen i 23-tiden tirsdag kveld, og onsdag morgen var de på vei mot Tromsø for egen maskin.

Vannet steg fort

Torsdag møtte NRK Torvanger på kaia i Breivika i Tromsø, hvor båten nå ligger i påvente av videre undersøkelser.

– Nødventilene måtte stenges, og det var ikke så enkelt å komme seg til dem når vannet fosset inn så fort, sier Torvanger, og legger til:

– En stund steg vannet fortere enn det som var behagelig.

Konsernsjefen roser mannskapet på tråleren.

– De håndterte dette med ro og struktur. De løste rett og slett oppgaven godt i en uforutsigbar og skummel situasjon.

– Var du redd for mannskapet og fartøyet på noe tidspunkt?

– Ja, det er klart pulsen stiger når vi får beskjed om at mannskapet har sendt nødmelding om vanninntrenging i maskinrommet.

Havarerte «Kågtind II»

I flere timer jobbet mannskapet på «Kågtind II» med å lense vann, etter en lekkasje i motorrommet.

Foto: styrmann Jarl- Magne Silden

– Galgenhumoren sitter løst

Mannskapet er skjermet fra pressen. Når NRK er på stedet, har de besøk av bedriftshelsetjenesten for å få hjelp til å debrife etter den dramatiske hendelsen.

– Fiskerne er jo hardhauser, så galgenhumoren sitter løst. Men de er jo bare mennesker, og det kan nok komme reaksjoner på dette, sier Torvanger.

– Jeg tror det er godt for dem å snakke med noen som ikke nødvendigvis er fra rederiet.

– Har det vært tøft for dem?

– Det vil jeg tro. Det kan nok gå inn på noen når adrenalinet er borte, og de får roet seg litt.

Les også Norske fiskefartøy trosser russiske missiltester: – Vi blir værende

Testing av det hypersoniske cruise-missilet Zircon i Barentshavet.

– Slipper det de har i hendene

Både helikopter fra HRS Nord-Norge, kystvaktskip og det sivile fartøy rykket ut for å bistå båten i havsnød. Fiskebåten MS «Veststeinen» var den første som kom til stedet.

Tråleren "Kågtind ll".

Konsernsjef Tommy Torvanger i Nergård er full av lovord om innsatsen til mannskapet på «Kågtind II».

Foto: Øystein Arild M Antonsen / NRK

Torvanger blir sterkt berørt når han snakker om hvor takknemlig de er for innsatsen.

– Når et sånt nødsignal kommer, slipper de alt de har i hendene og stimer til så fort de kan til den som er i trøbbel. Det er rett og slett fantastisk.

– Jeg er voldsomt stolt av disse folkene, både om bord hos oss og på MS «Veststeinen».

Les også Yr: «mini sky-tornado» skal ha oppstått utanfor Troms

Tornado utenfor Kvaløya

Veststeinen - banklinebåt

Veststeinen driver med autoline, og da nødmeldingen kom satte de bruket i bøyer og satte mot havaristen.

Foto: STP Transport

– Neste gang kan det være oss

MS «Veststeinen» er ferdig med fisket øst for Svalbard, og hadde torsdag kveld satt kursen mot Nordkappbanken for å avslutte fisket der.

Styrmann om bord, Jarl-Magne Silden, setter pris på lovord fra Torvanger.

– Når det går ut ei nødmelding, så er det naturlig at du stiller opp. Da må du slipper det du har i hende og sette fart, sier Silden.

Jarl Magne Silden

Jarl-Magne Silden er styrmann om bord på MS «Veststeinen». Skipet var først på plass ved havaristedet og lå stand by ved «Kågtind II» til skipet hadde fått fremdrift igjen.

Foto: Vidar Gudvangen / NRK

MS «Veststeinen» er en autolinebåt, og var midt i haling av et linesett da nødalarmen gikk.

– Da satte vi bare bruket i ei bøye. Det var fort gjort, sier Silden.

Han sier mannskapet opplever det som veldig viktig å bidra i slike oppdrag.

– Vi vet hvor dramatisk det kan være å stå midt i en slik situasjon. Tanken på at å ligge alene i havet uten fremdrift er sikkert tung å bære. Da er det en betryggelse å se lysene fra en båt ved siden av, som ligger klar til å bistå om noe skjer, sier Silden.

Han sier det er en uskreven regel at man alltid stiller opp i slike situasjoner.

– Neste gang kan det være vi som trenger hjelp.

Tråleren «Kågtind II» ved Bjørnøya

«Kågtind II» gikk for egen maskin mot Tromsø onsdag, etter havariet kvelden før.

Foto: Jarl-Magne Silden

Kunne gått verre

Historien fikk en lykkelig slutt. Tommy Torvanger mener det kunne gått langt verre.

– De ligger mange timer unna nærmeste hjelp i stiv kuling, fire meter høye bølger og kald sjø.

– Har dere funnet ut hvordan denne lekkasjen kunne oppstå?

– Det holder vi på med nå. Det florerer noen teorier, men vi leter etter fakta.

Torvanger vil ikke spekulere i når båten kan være i drift igjen.