Hopp til innhold

Sykehus legger seg langflat etter Snapchat-tabbe

Sykehusansatte i Tromsø skulle bruke Snapchat for å dokumentere hverdagen sin, men så ble sensitiv pasientinformasjon lekket. Nå kan prosjektet bli skrinlagt.

Snapchat/unn

Sensitive personopplysninger ble vist fram på Snapchat-kontoen til UNN i Tromsø.

Foto: Jan Fredrik Frantzen/iTromsø

– Vi skal ha møte med de tillitsvalgte onsdag. De sa i utgangspunktet ja til å prøve ut dette prosjektet i seks måneder. Men på bakgrunn av det som har skjedd nå, skal vi ha ny vurdering av saken, sier kommunikasjonsdirektør ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), Hilde Pettersen til NRK.

7. november åpnet UNN sin egen Snapchat-konto, inspirert av lignende tiltak på andre sykehus. Mobilen «Snaper'n» skulle sendes på rundgang på avdelingene og la de ansatte dokumentere hverdagen sin.

Kritiske røster var derimot skeptiske, nettopp av personvernhensyn. Likevel ble «Snaper'n» sendt rundt i organisasjonen.

– Andre sykehus har erfaring med Snapchat som et kulturbyggende tiltak. Tanken var at det skulle være positivt og hyggelig å spre informasjon om hva som skjer rundt omkring i en stor organisasjon med virksomhet i nesten hele Nord-Norge, sier Pettersen.

Men 18. november gikk det for fort i svingene, og sist lørdag omtalte iTromsø saken om at en UNN-ansatt lekket taushetsbelagt informasjon gjennom sykehusets offisielle Snapchat-konto.

Blant annet var en pasients gateadresse og symptombeskrivelser synlig for leserne på den åpne kontoen. Kommunikasjonsdirektøren er enig i at dette viser at Snapchat kan være utfordrende å bruke.

– Ja, det synes jeg denne saken viser. Det var vi delvis klare over på forhånd da vi gjorde en liten analyse av utfordringene. Men de ansatte har gode nok rutiner til å håndtere Snapchat. Taushetsplikten ligger i ryggmargen deres, så dette ser vi på som en glipp, sier Hilde Pettersen.

SoMe-bølge rir det offentlige

– Det er ikke sånn at alle etater, organisasjoner eller medier bør være til stede på alle typer sosiale medier, sier NRKs leder for sosiale medier, Rune Håkonsen.

Han ønsker ikke å kommentere «Snap-glippen» i Tromsø, men registrerer at mange bedrifter oppretter egne Snapchat-kontoer.

– Å skulle være til stede på sosiale medier er et lite «syndrom» som rir det offentlige Norge for tiden, sier Håkonsen.

Han mener det er viktig å vite hva de ulike sosiale plattformene kan bidra med og hvordan publikum bruker dem før man setter i gang.

Positivt å tenke nytt

Men den raske informasjonsstrømmen i samfunnet gjør at mange bedrifter ser et økt behov for å snakke med publikum, så han kritiserer ikke UNN for Snapchat-kontoen.

– Generelt er det bra at man tenker nytt på hvordan man skal være i dialog med brukerne sine, i denne sammenhengen pasientene og ansatte.

Likevel finnes det andre sosiale medier som fungerer bedre til publikumskontakt enn Snapchat, sier Håkonsen.