Hopp til innhold

Skrugard vil kreve ny type fartøy

Statoil vil bygge helt nye supplyskip til bruk ved Skrugard-feltet.

Isbryter ved Svalbard

Ikke alle skip kommer seg gjennom isen. Statoil vil se på ny teknologi for å bygge forsyningsskip.

Foto: Jan-Morten Bjørbakk / Scanpix

Statoil

Prosjektleder for Skrugard-prosjektet i Statoil, Erik Strand Tellefsen vil se på helt ny teknologi for å bygge forsyningsskip.

Foto: Robin Mortensen

Tøffe vær- og vindforhold nord i Barentshavet gjør at Statoil må tenke nytt når det gjelder forsyningsskipene som skal brukes ved en eventuell oljeutvinning fra feltene Skrugard og Havis.

Prosjektleder for Skrugard-prosjektet i Statoil, Erik Strand Tellefsen, sier til Teknisk Ukeblad at selv om feltene i dag ligger langt sør for iskanten, så kan is utgjøre et problem.

– Dette må vi ta høyde for, og derfor ser vi på muligheten for å ha forsyningsskip som er rustet til å fungere som isbrytere. Dette finnes ikke i dag, så disse må spesialbygges for Skrugard, sier Tellefsen til Teknisk Ukeblad.

Et annet problem man kan treffe på i polarkulda er ising, sjøsprøyt som fryser til is når det treffer kalde flater. Dersom isen blir tykk nok kan det utgjøre en fare for både skip og andre installasjoner.

Statoil tror nanoteknologi, teknologi helt ned på atom- og molekylnivå, kan være løsningen på problemet.

– Det er utviklet en helt ny type maling som gjør at is ikke fester seg til strukturen. Jeg kjenner ikke til at denne er tatt i bruk på noen offshoreinnretninger, men vi tror det kan være en god løsning, sier prosjektlederen.