Den russiske fiskebåten «Tamango» ligger nå delvis på land i bukten Ellinghamn, fem kilometer nord for Kirkenes.
– Brannen er mer eller mindre slukket av seg selv, men vi har ikke kunnet gått om bord da båten ikke er skikkelig sikret, sier varabrannsjef Oddleif Wara ved Sør-Varanger Brannvesen.
Han forteller at båten er kjørt på land, i en skjermet bukt.
Rundt snøkrabbebåten «Tamango» er det lagt ut oljelenser, men dette har ikke vært nok til å forhindre forurensning i Bøkfjorden og Korsfjorden.
Dieselsøl godt synlig i fjorden
Bilder tatt av Kystverkets overvåkningsfly viser større dieselflak i fjorden utenfor oljelensene.
– Det vi ser er at noe olje ligger er på utsiden av lensene som ligger der, sier Ove Njøten, Vaktleder i Kystverket.
Kystverket estimerer at det er mellom 500 og 7000 liter diesel som nå har lekket ut i sjøen, etter at fiskebåten begynte å brenne søndag ettermiddag.
Njøten er imidlertid ikke bekymret, og understreker at det er et tynt lag med diesel som vil brytes rimelig fort ned.
– De mengdene diesel som er på utsiden, de er ikke noe vi får gjort noe med. De vil naturlig brytes ned, både gjennom fordampning og naturlig nedblanding i vannmassene.
Derfor jobbes det ikke aktivt for å fjerne oljesølet utenfor lensene. I stedet gjøres det en aktiv innsats på å begrense lekkasjen.
Dårlig erfaring med opprydning
Selv om oljesølet fordamper, er ikke alle helt overbevist.
– Selv om det ikke blir en massedød, vil det ikke være bra for livet i havet uansett, sier Trond Gaasland, leder i Naturvernforbundet Sør-Varanger.
Gaasland minnes da en annen russisk båt kantret i Kirkenes og andre hendelser i fjorden som vært en fare for livet i fjorden.
– Dette er jo en nasjonal laksefjord og dette skal fjernes, men vi har dårlig erfaring med ting som havner i en liten fjord.
Han er bekymret for at opprydningen kommer til å ta for lang tid og at dette vil gi konsekvenser for livet i vannet.
– Det å fjerne en slik båt er vanskelig operasjon, så dette kan bli et stort bli et stort problem om de ikke fjerner den raskt, sier Gaasland og legger til:
– Jeg er ikke så optimistisk når det gjelder slike ting, det er ikke et avslutta kapittel.
Rederiet trår til
Det russiske rederiet Antey Group skal ifølge Kystverket og lokalt brannvesen bistå fremover med innleid fartøy og opptaker for å ta opp det som har lekket ut innenfor lensene.
– Det tror jeg blir i gangsatt i løpet av kvelden eller tidlig morgen, sier Wara.
Det russiske rederiet ønsker ikke å kommentere saken til NRK, men Wara har hittil fått et godt inntrykk av rederiet gjennom arbeidet.
Hans Petter Mortensholm, beredskapsdirektør i Kystverket, forklarer at det har blitt gitt pålegg til fartøyets eier om å iverksette tiltak for å hindre og begrense forurensning.
– Vi har fått tilsendt handlingsplan fra det russiske rederiet, som sier at de skal flytte «Tamango» så snart situasjonen er under kontroll.
Mortensholm forklarer at det er vanlig at skipets eier i ettertid må ta regningen for kostnadene rundt det offentlige arbeidet, som er blitt gjort for å forhindre miljøskade.