Alle 26 personer som har tilhørighet til båten, er gjort rede for.
Politiet jobber med å forsikre at det ikke er flere, sier operasjonsleder i Finnmark politidistrikt, Ann Rigmor Søderholm.
– Politiet går igjennom alt for å forsikre seg med lister og mannskap. Det ser ut som at det ikke har gått med mennesker. Nå er det snakk om det materielle, sier hun.
Søderholm forteller at brannvesenet har gjort overflatesøk og at dykkere har vært i området.
– Brann har lagt ut lenser, men per nå er det ikke meldinger om forurensninger. Det er en del søppel som flyter rundt, sier Søderholm.
Ifølge politiet har båten ikke gått helt rundt, men har veltet på siden. Den skal være helt inntil kaia til Kimek, et lokalt skipsverft. Båten var til reparasjon der.
Vaktleder på 110-sentralen, Kjartan Lunøe, sier han tror kantringen vil føre med seg minimalt med forurensning i sjøen.
– Mannskapet på stedet rapporterer til oss at ettersom båten ligger der den ligger, så har de kontroll. De isolerer den nå så ikke noe forurensning skal drive ut sjøen, og været er forholdsvis rolig, sier han.
Dårlig balansert ballast
Etter det NRK erfarer, skjedde kantringen da båten skulle settes tilbake på sjøen.
Båten skal ha vært lett i bunnen og tung på toppen. Samtidig skal ballasten om bord ha vært hovedsakelig på høyre side. Da båten var i gang med å bli satt ut på vann, mistet båten stabiliteten og kantret.
Det var åtte personer om bord på båten da ulykken skjedde. Etter det NRK erfarer, er fiskerne nå i god behold.
Den russiske tråleren skulle ut på fiske i nær fremtid.
Politiet skal iverksette undersøkelser i løpet av kvelden.
Bistand fra kystvakten
Kystvaktskipet KV Jarl er også i området for å se til oljevernet og har hjulpet til med å sette ut lenser.
Ifølge kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, kommandørkaptein Torill Herland, responderte kystvaktskipet på en radiomelding.
– Det var ikke en nødmelding, men en radiomelding. KV Jarl var i området og satte kursen mot der hvor «Melkart» hadde kantret, sier hun.
Herland sier det var en tilfeldighet at KV Jarl var i Kirkenes-området da meldingen gikk ut.
– De har et patruljemønster og sitt patruljeområde de beveger seg rundt i. Noen ganger har de en plan på hvor de skal, mens andre ganger følger de en trasé, sier hun.
KV Jarl skal være der til den russiske båten er sikret og oljevernet i ivaretatt før de skal videre på patruljen.
– Det er det kystvakten driver med: de rydder opp og er til stede ved neste korsvei, sier Herland.