En fersk undersøkelse fra NHO Reiseliv viser allerede betydelig pågang.
Også Hurtigruten selv er overveldet over pågangen etter NRKs rekordlange program, som avsluttet med at skipet klappet til kai i Kirkenes onsdag morgen, fem og et halvt døgn etter avgang fra Bergen.
- LES:
- LES:
–Nå vil vi nyte resultatet et døgns tid, men deretter vil vi analysere alle tilbakemeldinger og medieoppslag med sikte på å videreutvikle et allerede populært tilbud. Ikke minst vil vi se på mulighetene for å få enda flere utlendinger til Norge, sier salgsdirektør Kari Uglem til NTB.
Må smi
Hurtigruten minutt for minutt skapte ikke bare folkefest kysten rundt. Programmet ble også sett i utlandet, og reiselivet generelt tror på en kjærkommen langtidseffekt med flere utlendinger til Norge.
- LES:
- LES:
Og det trengs. Mens nordmenn i fjor la igjen 87 milliarder reisekroner i ferier i utlandet, returnerte utlendinger bare 29 milliarder til gamlelandet Norge. Gapet var altså hele 58 milliarder i norsk disfavør, en økning på 4 milliarder fra året før.
- LES:
Men med fem døgn på Hurtigruten Nord-Norge kan trenden forhåpentlig snu. Nå gjelder det for norsk reiseliv å smi mens jernet er varmt, mener Knut Almquist i NHO Reiseliv.
– Vi som organisasjon har ingen konkrete opplegg. Men vi forventer at bedriftene selv legger hodene i bløt og selv ser hvordan de kan snu trenden og lokke utlendinger til Norge, sier Almquist til NTB.
Han mener eksponeringen Norge som reisemål har fått med dette programmet, som også ble sett i utlandet, om enn ikke gjennom sammenhengende fem døgn, er ubeskrivelig.
Optimisme
Den klare optimismen i næringen gir seg utslag i at 43 prosent av bedriftene tror årets sommer blir bedre enn i fjor, mens 44 prosent regner med uendret omsetning.
Likevel er forventningene de høyeste som er målt siden toppåret 2007. Men det er ikke bare hurtigruteeffekten som ligger bak optimismen:
- Flere forhåndsbokinger fra norske gjester, svarer 47 prosent av bedriftene.
- Flere forhåndsbookinger fra utenlandske gjester (39 prosent).
- Egne markedsføringstiltak (49 prosent).
- Nye satsingsområder (45 prosent).
NHO Reiseliv er den største interesseorganisasjonen for reiselivet i Norge med over 2.300 medlemsbedrifter. Med 55.000 ansatte omsetter de årlig for 30 milliarder kroner.
Evigung optimist
En av de store, evigunge Olav Thon (87), mener det er mye mer å hente.
– Vi har mye å by på, men myndighetene gjør ikke nok. Legg 20-30 milliarder i utvikling i distriktene så vil det betale seg. Ingen kan vente at private skal ta grunnlagsinvesteringene, mener optimisten, som fortsetter oppkjøp og utvikling av hoteller og turisttilbud.
- LES:
Han tror på en stor fremtid i Norge.
– Jeg tror folk etter hvert er blitt lei av å ligge i Syden i 30-35 graders varme. Reinsdyr, fjell, fjord, natur - og vær. Det selger. Men myndighetene har lagt lite til rette for reiselivsbedriftene. Mye kan gjøres med skatter og avgifter, mener den gamle ringreven, som selv foretrekker det enkle liv i ferien - en vandretur i fjellheimen.