Fungerende informasjondirektør Bente Amandussen i Sjøfartsdirektoratet, sier at konstruktøren LMG Marin og Båtservice Mandal foretok endringer som ikke ville blitt godkjent av Sjøfartsdirektoratet.
– De burde ha sendt en søknad om tillatelse om fravik fra regelverket, men det har de ikke gjort, sier Amandussen.
Hun legger til at dersom det hadde blitt gjort og Sjøfartsdirektoratet hadde fått opplysninger på forhånd ville de ikke ha gitt en sånn tillatelse.
- LES OGSÅ:
– Alvorlig
Det var før påske i år at Hurtigbåten «Sollifjell» havarerte og mistet store deler av karbonskroget. Det nybygde fartøyet hadde et mannskap på fire og var på vei fra Båtservice i Mandal for å settes inn i trafikk i Troms. Ulykken blir nå undersøkt av Statens Havarikommisjon for offentlig transport.
Det var da Sjøfartsdirektoratet gjorde sine egne undersøkelser at det ble oppdaget at enkelte sammenføyninger på båten ikke var gjort etter regelverket.
Det er er alvorlig, mener Sjøfartsdirektoratet.
– Vi så hva som skjedde med «Sollifjell». Nå er det veldig viktig at det blir gjort ordentlige undersøkelser på søsterskipene så vi unngår nye hendelser, sier Amandussen.
- LES OGSÅ:
Vil ikke kommentere
Det har ikke lyktes NRK å få kommentar fra ledelsen i LNG Marin som har konstruert «Sollifjell» og de to søsterskipene. Prosjektansvarlig i Båtservice i Mandal AS som har byggeoppdraget vil ikke kommentere saken.
- HER KAN DU LESE MER OM Les samlesak om Hurtigbåtskandalen her.
Reagerer på regelbrudd
Det er Veolia som har bestilt de nye hurtigbåtene etter at de fikk kontrakten fra Troms Fylkeskommune. Administrerende direktør Stig Solheim sier at brudd på regelverket er nytt for ham.
– Det ikke er overraskende ettersom det må være en årsak til at deler av dekket på «Sollifjell» løsnet, sier Solheim.