Hopp til innhold

Kobler inn Veritas etter mystisk havari

Skal hjelpe havarikommisjonen med å finne årsaken til at hurtigbåten MS «Sollifjell» havarerte.

«MS Sollifjell»

Den skadde MS «Sollifjell» er en av tre karbonbaserte hurtigbåter som skal inn i trafikk i Troms.

Foto: NRK

Eksperter fra Det Norske Veritas skal hjelpe Statens havarikommisjon for transport med å finne årsaken til at den splitter nye hurtigbåten MS «Sollifjell» havarerte i midten av mars .

«Sollifjell» fikk omfattende skrogskader på jomfruturen nordover på vei fra verftet Båtservice Mandal AS på Sørlandet.

Uklar havariårsak

Den karbonbaserte hurtigbåten måtte søke nødhavn på Mørekysten, og etter undersøkelser viste det seg at båten ikke var sjødyktig etter skadene den hadde fått.

Både det danske verftet som har bygd båten og Båtservice Mandal AS som har utrustet båten, mener kapteinen må ha kjørt den splitter nye hurtigbåten for hardt . Dette avviser kapteinen, som legger skylden på en hardværstest som båten ble utsatt for like før levering.

MS «Sollifjell» er en av tre hurtigbåter som selskapet Veolia Transport Nord har bestilt fra Båtservice Mandal AS, og som skal brukes på strekningen Harstad – Finnsenes – Tromsø. Disse tre hurtigbåtene har en ny type karbonbasert skrog, og er langt mer miljøvennlig enn eldre hurtigbåter.

Finnes få karbon-eksperter

Men de nye hurtigbåtene er ikke klassifisert av Det Norske Veritas fordi Veolia mente det ble for dyrt.

Nå har Havarikommisjonen leid inn eksperter fra nettopp Veritas.

– Det er veldig få i Norge som har erfaring med karbonbaserte båter. Derfor har vi brukt tid på å finne uavhengige eksperter som alle partene kan godta, sier lederen for undersøkelsene, sier havariinspektør John Wilsgaard til NRK.

Havarikommisjonen har tidligere undersøkt skadene på «Sollifjell».

Fredag skal havarikommisjonen foreta nye undersøkelser hvor også Det Norske Veritas og Sjøfartsdirektoratet vil være til stede. Den skadde båten ligger ved kai i Ålesund.

En havariteori er at flere store bølger slo inn i en vegg i tunneltaket under hurtigbåten, og at det skapte de store skadene. Nå blir denne veggen endret på initiativ fra Båtservice Mandal.

De nye hurtigbåtene får ikke sertifikatene fra sjøfartsdirektoratet før rapporten til Havarikommisjonen er klar.