– Posesalget har gått drastisk ned, det er blitt en vare. Tidligere tok folk en pose med seg, men nå koster det så mye at folk tenker seg om.
Det sier butikksjefen ved Coop Extra i Vadsø, Tonny Johnsen. Han har merket en tydelig endring i handlevanene til kundene etter at prisen på handleposer økte til over fire kroner den 1. august.
Han ser på bestillingen av plastposer at salget har gått kraftig ned. Salget av gjenbruksposer har derimot økt.
Johnsen sier at kundene nå heller tar varene under armen eller kjøper gjenbruksnett, fremfor å betale 4,25 kroner for en plastpose.
Butikksjefen i Vadsø, Tonny Johnsen, har merket en tydelig endring i salg av plastposer den siste måneden.
Foto: Hanne Wilhelms / NRK
Ligger klar i bilen
Vigdis Stock er en av dem som har blitt mer bevist på posekjøp etter prisøkningen.
– Jeg har kjøpt flerbruksposer, og hjemme tenker jeg over hva jeg gjør med de posene jeg allerede har.
Hun har alltid poser i bilen, klar til neste handletur.
En annen kunde i butikken, Tone Iversen, synes at den nye poseprisen er ganske høy, men mener den økte prisen er bra for miljøet.
– Jeg bruker bestandig handlenett. Det hender selvfølgelig at jeg glemmer, men etter prisstigningen er jeg enda mer bevisst på at jeg ikke bruker plastposer, sier Iversen.
Tone Iversen har nesten alltid med seg handlenett når hun handler, slik at hun ikke må kjøpe pose.
Foto: Hanne Wilhelms / NRK– Skyhøyt over målet
Ifølge Handelens Miljøfond kjøpte nordmenn i fjor 722 millioner plastposer. Dette tilsvarer 132 poser per person.
Målet er at hver innbygger skal bruke 40 plastposer i året innen 2025.
Dette er grunnen til at medlemskontingenten økte fra 1 til 2 kroner den 1. august, som igjen gjorde at butikkene økte poseprisen til over fire kroner.
500 poser i hver eske. I 2022 vil en slik eske holde til årsforbruket til 3,7 personer. Målet er at den samme esken betjene årsforbruket til 12,5 personer innen 2026.
Foto: Hanne Wilhelms / NRK– Vi har ligget skyhøyt over målet, så vi er fornøyd med at posesalget nå faller, sier Cecilie Lind, daglig leder i Handelens Miljøfond.
Ifølge Lind har posesalget så langt i august i år, sammenlignet med samme tid i fjor, falt med 20 til 30 prosent.
Hun er klar på at de er åpne for å øke kontingenten ytterligere i årene fremover.
– Det kommer vi til å vurdere fortløpende, ut ifra hvordan forbruket utvikler seg. Vi følger spent med på det utover høsten, sier Lind.
Cecilie Lind, daglig leder i Handelens Miljøfond, håper dette er starten på nordmenns nye handlevaner.
Foto: Ksenia Novikova / NRK
Nye handlevaner
Hun beskriver kjøp av plastposer som et særnorsk fenomen, og at det er vanlig i andre europeiske land å ta med eget handlenett.
– Dette er starten på det vi håper blir en permanent endring i nordmenns handlevaner, hvor vi bruker færre plastposer og heller har med oss annet til å bære varene.
Også butikksjefen i Øst-Finnmark tror at de nye posevanene er kommet for å bli.
– Folk er jo vanedyr. Det viser seg på butikken, det er de samme personene som stort sett har med handlenett. Mange nye tar nå med handlenett, og det er veldig bra, sier Johnsen