Tromsø er en av to byer i Norge som er pliktig til å ta imot allierte fartøy.
Tønsnes, ikke langt unna Tromsø sentrum, har den ene av to anløpshavner i Norge for Nato-alliansens reaktordrevne fartøy.
I januar kom en atomubåt til Tromsø, for andre gang på ett år.
Det førte til at sivilforsvaret etablerte en ny beredskapsgruppe. De skal bistå dersom det skjer en ulykke som involverer radioaktivt materiell.
– Viktigste er å øve sammen
Tirsdag var sivilforsvaret, kommunen og øvrige nødetater samlet på Mandelasletta i Tromsø.
De øvde på en situasjon der noen blir forurenset av en ulykke knyttet til en lekkasje fra et reaktordrevet fartøy.
Jørgen Mauno Johansen er distriktssjef i Troms sivilforsvarsdistrikt.
Han sier at situasjonen de øver på er en av mange situasjoner beredskapsgruppen skal håndtere.
Beredskapsgruppens jobb er å måle og rense de som er utsatt for forurensning, sier Johansen.
– Om sannsynligheten for en slik situasjon er stor eller ikke spiller ingen rolle. Det viktigste er at vi øver sammen med de andre etatene.
Det er første gang sivilforsvaret øver på en slik situasjon, sier Johansen.
Slik var øvelsen:
– Lav sannsynlighet, stor konsekvens
Inger Margrethe Eikelmann er seksjonssjef for nordområdeseksjonen i direktoratet for strålevern og atomsikkerhet.
Eikelmann mener det er viktig at de som blir ansvarlig for å håndtere en slik ulykke får øve sammen.
– Når vi vurderer trusselen fra et reaktordrevet fartøy så snakker vi egentlig ikke om sannsynlighet. Vi sier at det er en lav sannsynlighet, men det er en stor konsekvens.
Firedobling av atomubåter i 2015–2019
For at Nato skulle kunne bruke havneanløpet i Tromsø måtte Forsvaret lage en risiko- og sårbarhetsanalyse.
I mars i fjor leverte Forsvaret en analyse på 80 sider. Ifølge Forsvaret er en atomulykke et lite sannsynlig scenario.
Men det kan skje, og ved en ulykke kan konsekvensene være dødsfall, helseskader over tid eller radioaktive skader på natur og miljø.
At atomubåter kommer til Tromsø er ikke nytt. Frem til 2009 kom de til Nato-basen Olavsvern.
Mellom 2015 og 2019 var det en nær firedobling i anløp av reaktordrevne fartøy i Norge, før anløpene i 2020 igjen gikk ned.