Bruker samisk karikatur for å selge turer med Hurtigruten

Mens produsentene av joikakaker fjernet sin samegutt-logo, markedsføres Hurtigruten i Nederland med en liknende figur.

Skjermdump hurtigruten logo

Det nederlandske selskapet Norske Noorwegen Reizen har brukt denne logoen i sin markedsføring. Selskapet sier de nå vil endre sin logo.

Foto: Skjermdump

– Dette er jo joikakaker på nytt. Jeg synes det ser veldig likt ut som joika-emblemet, sier professor ved UiT, Ketil Hansen.

Ketil Lenert Hansen

Ketil Hansen er professor ved Universitetet i Tromsø. Han har skrevet en doktorgrad om diskriminering av den samiske befolkningen.

Foto: Privat

Et nederlandsk reiseselskap, ved navn Norske Noorwegen Reizen, bruker nemlig en samisk karikatur i sin logo.

I logoen er også Hurtigruten sin logo, siden selskapet leverer Hurtigruten-turer.

– Dette er en stereotypisk fremstilling av det samiske som vi har diskutert veldig mye nå i det siste. Å fremstille samer på den måten er en type kulturelt tyveri, mener Hansen.

Skjermdump hurtigruten logo

Logoen øverst på dette bildet har fått flere til å reagere. – Fremstiller samer på samme måte som joikakake-logoen, mener professor.

Foto: Skjermdump

– Sover i timen

Professoren henviser til den offentlige debatten om joikakaker-gutten. Den førte til at Nortura valgte å endre både navn og design på boksene.

Det burde dette selskapet også gjøre, mener Ánde Somby, førsteamanuensis ved UiT.

Han mener selskapet har sovet i timen.

– De burde våkne. På samme måte som Nortura burde de trekke denne logen tilbake og komme tilbake med en tidsmessig logo, sier Somby.

Slik kommer ikke boksene til Joika å se ut lenger.

Den samiske gutten prydet Joika-boksen i over 60 år, men i juli bestemte Nortura seg for å endre både navn og design på boksene.

Foto: SAMUEL FRODE GRØNMO / NRK

Norske Noorwegen Reizen reklamerer med at de er eksperter på Norge og har samarbeidet med Hurtigruten siden 1991.

Det får Somby til å reagere.

– Hvor spesialister er de på Norge hvis ikke de har fulgt med i utviklingen som har skjedd i Norge, og ellers i verden, når det gjelder slike karakterer i produktnavn og logoer?

Ànde Somby

Førsteamanuensis ved UiT, Ánde Somby, mener selskapet bør trekke logoen tilbake.

Foto: Privat

– Skjønner ikke koblingen

Hansen stiller seg undrende til hva det samiske har med Hurtigruten å gjøre.

– Altså vi har jo en sjøsamiskbefolkning i Norge, men jeg forstår ikke koblingen mellom denne glade samegutten og Hurtigruten, sier professoren, og tilføyer:

– Hvis det er slik at Hurtigruten ønsker å profilere reisen sin med det samiske burde det bli gjort på en annen måte.

Ifølge Christina Hætta, leder for kultur i Samerådet, var det de som gjorde Hurtigruten oppmerksom på logoen og markedsføringen til det nederlandske firmaet.

– Samerådet har vært i dialog med Hurtigruten om denne logen og de er enig i at dette er en markedsføring som ikke hører hjemme i dagens samfunn.

Hun legger til at Hurtigruten allerede er i dialog med selskapet.

Christina Hætta

Christina Hætta, leder for kultur i Samerådet, mener markedsføringen til det nederlandske firmaet ikke hører hjemme i dagens samfunn.

– Ikke i tråd med vår merkevare

Markedsdirektør i Hurtigruten, Stine Steffensen Børke, sier derimot at det er Samerådet som skal ta kontakt med reisebyrået.

– Vi er glade for at Samerådet skal kontakte reisebyrået direkte med sitt syn. Vi i Hurtigruten kommer også til å ta kontakt med reisebyrået, og forklare hvorfor mange i Norge vil kunne reagere på logoen deres.

Børke sier at bruken av Hurtigrutens logo ikke er i tråd med deres merkevareplattform.

– Med tanke på at reisebyrået har solgt reiser til Norge siden 1953, og selger reiser på vegne av en rekke store norske bedrifter, er det lett å si i dag at noen burde tatt denne praten med dem en gang i løpet av de siste 60 årene. Nå skal i alle fall vi ta en prat med dem, og forklare hvorfor det er flere som kan reagere på logoen deres.

Skjermdump Hurtigruten

Norske Noorwegen Reizen markedsfører turer med Hurtigruten.

Foto: Skjermdump

Vil endre logo

Men det nederlandske reisebyrået har hverken hørt fra Samerådet eller Hurtigruten.

Dick von Kooi

Daglig leder i Norske Noorwegen Reizen, Dick von Kooi, sier de kommer til å endre logo.

Foto: Privat

– Jeg kan ikke huske å ha diskutert dette med Hurtigruten, skriver daglig leder for selskapet, Dick von Kooi, i en e-post til NRK.

Han legger til at de aldri har hatt som intensjon å fornærme noen med sin logo og sier at de vil endre den.

Nyheter fra Troms og Finnmark