Inne i snekkerbua står finnmarkingen Ove Stødle i en sky av trestøv. Han er i ferd med å legge bomullstråd mellom plankene i båten. Deretter bruker han en liten trebit til å stappe tråden ned mellom plankene.
– Slik blir båten tett, sier Stødle.
Han vet egentlig ikke helt hvordan det ferdige produktet skal se ut. Båten han bygger skal ligne på det som en gang var den gamle robåten fra Porsangerfjorden i Finnmark. Originaler av disse båtene forsvant med nedbrenninga under krigen.
Bygging og bruk av slike båter var en viktig del av sjøsamisk kultur før krigen. Nå er Stødle med på å bygge fire av disse trebåtene for å videreføre den sjøsamiske båtbyggerkunnskapen.
– Det er ingen vi vet om som bygger helt nye spissbåter til sjøbruk lengre, så jeg tenkte at det må man lære seg. Det er en viktig tradisjon, sier Stødle.
Båtene sjøsettes deretter i fjorden og blir tilgjengelig for bruk av dem som vil. Hvem som helst kan bruke båten mot en hundrelapp gjennom vipps.
En nær oppbrent tradisjon
Interessen for båtene dukket opp da han fikk med seg hva bygdekamerat og bygningssnekker Hans Oliver Hansen drev med ved det sjøsamiske senteret Mearrasiida. Hansen er en av de få som fortsatt bygger båt etter gammel tradisjon i Finnmark.
Bygningssnekkeren var en av dem som vokste opp etter krigen med trebåter som ble laget og kjøpt inn fra Rana på Helgelandskysten, fordi båtene i Finnmark brente opp under krigen.
– Båtbygginga var nesten helt opphørt her. Alle ressurser etter krigen ble brukt til å gjenreise Finnmark og da hadde man ikke tid til noe så morsomt som å bygge båt, forteller Hansen.
Både Hansen og Mearrasiida var opptatt av å videreføre det som en gang var.
– Alt mellom Nord-Troms og Tana er sletta. Vi har ikke referanser her heller som vi kan vise fram. Så nå prøver vi å finne ut hvordan de båtene som ble bygd her så ut, men det vil ta langt tid fordi alt som var er brent, sier Hansen.
Stødle fikk lyst til å være med på den tradisjonsrike båtbygginga selv. Derfor ble han etterhvert lærling med Hansen som lærermester, og med veiledning fra Hansen skal Stødle bygge fire av disse trebåtene.
– Vi klarer jo aldri å bygge opp en hel tradisjon igjen, men det å ha noe å vise frem historien med er fint, sier Hansen og legger til:
– Det er viktig for å holde tradisjonen ved like. At historien og håndverket ikke forsvinner totalt.
Bygger for å lære
Ove Stødle liker å bruke hendene i det arbeidet han gjør. Til vanlig er 34-åringen selvstendig næringsdrivende som duojár i Indre Billefjord.
Duodji er tradisjonell samisk håndverk der man lager produkter av forskjellige materialer fra naturen. Stødle lager for det meste produkter av treverk og reinhorn. Han beskriver seg selv som veldig nøye i det han gjør.
Å være nøye har også vært viktig i båtbyggingen. Han lærer mer for hver båt han bygger, men som i all håndverk, så blir hver en båt litt annerledes fra de andre.
– Men de skal ikke være helt like. Da ser man jo ikke at de er laget for hånd av en båtnerd med spiker i munnen, ler Stødle.