NRK Troms og Finnmark har satt søkelyset på de nye hurtigbåtene helt siden «MS Sollifjell» ble skadet under jomfruturen nordover. Dette skjedde i mars 2010, deretter har de nye hurtigbåtene preget nyhetsbildet i Troms. Trøbbel med toalett, skader når den gikk til skadet, innstilt på grunn av vær, ikke mulig å komme seg ned landgang uten å risikere liv, havarikommisjonens rapport – dette er bare noen av nyhetsoppslagene siden mars 2010.
Fylkesråd for samferdsel har stilt opp i studio i Nordnytt TV gang etter gang. Budskapet har vært: Dette er ikke til å leve med! Men det er det jo! Skandalen bare fortsetter. Båtene settes inn og ut av trafikk. Jeg foreslår at Fylkesrådet tvangssendes ut å reise på en dag hvor alle tre hurtigbåtene ligger til kai. La det stå på kaia å fryse, kjøre buss i seks timer for å komme til sykehus, reise sørover og leve i spenninga: kommer jeg meg hjem igjen? Jeg tror en slik tur vil resultere i EN konklusjon: Legg båtene i bøya!
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Selskapet som driver båtene Boreal Transport har det ikke godt for tiden, men det er vel fortjent! Gjennom våre sendinger prøver vi å holde de reisende i Troms oppdatert. Hvilke forsinkelser er i nord akkurat nå! Boreal tok onsdag ut tre båter av trafikk. Det skjedde helt plutselig og det skjedde i den største hemmelighet. Jeg har prøvd å finne noen spor etter aktivitet fra selskapet for å informere det reisende publikum. Jeg finner ingen!
Nå må politikerne i Troms svare på to enkle spørsmål: Er hurtigbåttilbudet til å leve med? Har politikerne tillits til selskapet som skal frakte det passasjerer på hurtigbåter i Troms?
Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at vi i Troms har hurtigbåter som ikke tilfredsstiller publikums forventninger og dagens situasjon ikke er til å leve med. Skal jeg ut å reise kommer jeg ikke til å ta hurtigbåtene inn i mine planer, med mindre jeg har ett døgn ekstra å bruke på reisa!
- LES OGSÅ: