Hopp til innhold

Norges nye fregatter blir britiske: Det skaper jubel i Harstad

Avtalen Harstad mekaniske verksted (Hamek) har signert med britiske BAE, sikrer et tresifret millionbeløp til bedriften.

Storbritannia – Type 26 (BAE Systems)Deplasement: Ca. 7 600 tonn.Besetning: 157, med kapasitet for opptil 208 personer.Spesialisering: Fokusert på anti-ubåt-krigføring med stillegående elektrisk fremdrift og avansert sonarutstyr.Våpensystemer: Utstyrt med Mk41 VLS for ulike missiltyper, inkludert Evolved Sea Sparrow.Status: I produksjon for Royal Navy; også bestilt av Canada og Australia.

Dette blir Norges nye fregatter. De vil kunne vedlikeholdes i Harstad.

Illustrasjon: BAE Systems

– Jeg ble veldig glad og ble helt skjelven.

Slik reagerte administrerende direktør i Hamek, Jan Oddvar Olsen, da det ble klart at britiske BAE skulle levere Norges nye fregatter. Olsen og Hamek signerte en avtale med BAE i februar, som innebærer at bedriften vil stå for deler av skipsstøtte og vedlikeholdet av de britiske fregattene.

Det betyr at britene går inn med over 100 millioner kroner i investeringer.

Avtalen innebærer også at BAE skal dekke kostnadene knyttet til den nye dokkhallen i Harstad, som er en forutsetning for å ha mulighet til å ta fregattene i land.

Administrerende direktør i Hamek, Jan Oddvar Olsen

Administrerende direktør i Hamek, Jan Oddvar Olsen, kunne glise bredt søndag da regjeringen offentliggjorde at britiske BAE blir leverandør. Bildet er tatt i en annen anledning.

Foto: Tora Jarnæs Vold / NRK

Det mener direktøren er kjempeviktig for bedriften.

– Vi snakker om å få en dokk som er 155 meter lang og det blir den største dokken nord for Fosen.

Åpner også for sivilt marked

Harstad kommune godkjente planarbeidet for ny dokkhall tidligere i august. Planen er at Hameks tørrdokk i sentrum skal utvides og bygges i en hall. Det er krav for at Forsvaret kan jobbe med vedlikehold på fregattene.

At Hamek kan jobbe i en større dokkhall, åpner flere muligheter for bedriften.

– Vi når et større sivilt marked og det er det vi hovedsakelig kommer til å leve av fremover, sier Olsen.

Brann og evakuering på Harstad Mekaniske

Slik ser dokkhallen til Hamek ut i dag. Den nye dokkhallen vil bli enda større.

Foto: Martin Mortensen / NRK

Med en hall på over 150 meter kan ofte to båter tas inn samtidig.

– Så avtalen med BAE bidrar til at vi blir mer attraktive i det sivile markedet, for vi kan også ta inn større båter.

– I Harstad så sliter vi med dårlig kommuneøkonomi, og det eneste vi trenger er flere sivile arbeidsplasser. Dette åpner jo for det i kraftig monn.

Også tidligere ordfører i Harstad, Kari Anne Opsal, gleder seg over betydningen avtalen får for byen.

Tom Einar Karlsen og Kari Anne Opsal på plass der den nye dokkhallen i harstad kommer til å ligge.

Stortingsrepresentant Tom Einar Karlsen (Ap) og Aps partisekretær Kari Anne Opsal på plass der den nye dokkhallen i harstad kommer til å ligge.

Foto: Henrik Einangshaug / NRK

– Et gjennombrudd for Harstad, sier hun til NRK.

Harstad kommune har foreløpig ikke tatt endelig stilling til om de vil godkjenne planene for ny dokkhall, men ordfører Else Marie Stenhaug (Ap) sier til NRK at de vil si ja.

– Passer godt

Olsen, som også er skipsingeniør, har tro på at de britiske fregattene vil passe godt for Norge.

– De har rett størrelse og rett sjødyktighet, og sonarer spesielt egnet for å finne ubåter.

Statsminister Jonas Gahr Støre presenterte valget av BAE som leverandør.

– Norge står i den mest alvorlige trygghetspolitiske situasjonen siden den andre verdenskrigen. Derfor handler dette i bunn og grunn om trygghet for landet, sa Støre om valget på pressekonferansen.

en mann med briller

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) presenterte BAE som leverandør av Norges nye fregatter.

Foto: Rodrigo Freitas / NTB

De britiske Type 26 fregattene er spesialutviklet for å oppdage, spore og kjempe mot ubåter. Dette var også et av hovedkriteriene til regjeringen for kjøpet.

Her er en oppsummering av argumentene for hvorfor regjeringen gikk for BAEs fregatter:

  • Storbritannia Type 26 (BAE Systems) Deplasement: Ca. 7 600 tonn. Besetning: 157, med kapasitet for opptil 208 personar. Spesialisering: Fokusert på anti-ubåt-krigføring med stillegåande elektrisk framdrift og avansert sonarutstyr. Våpensystemer: Utstyrt med Mk41 VLS for ulike missiltypar, inkludert Evolved Sea Sparrow. Status: I produksjon for Royal Navy; også bestilt av Canada og Australia.
    BAE Systems

    Salsargument frå den britiske regjeringa

    Fregatten er spesialisert på å oppdage og kjempe mot ubåtar. Både Storbritannia (8stk), Australia (9stk) og Canada (15) skal ha den same fregatten. Det set fart i bygginga, og vil kunne presse ned prisane og gjere det enklare med vedlikehald.

  • Logoen til Kongsberg gruppa på et bygg i Oslo sentrum.
    Frederik Ringnes

    Industrisamarbeid

    Vil samarbeide med Kongsberg Gruppen, Nammo og Umoe Mandal om utrusting av fregatten, og norske verft om vedlikehald. Det vil i tilfelle kunne gjelde alle dei potensielt 37–38 fregattane, om Noreg vel den britiske.

  • ein person som holder ein presentasjon for et publikum
    NRK

    Industrisamarbeid

    Blir det britisk fregatt, vil Umoe Mandal inngå kontrakt om å bygge 26 mindre stridsbåtar til det britiske forsvaret

  • et stort skip på vatnet
    John Linton / BAE Systems

    Levering

    Vil kunne levere første fregatt til Noreg innan 2029.

  • Ein gruppe menn som går mot et militærskip
    Paul S. Amundsen / NTB

    Interesser

    Storbritannia og Noreg har sterke felles interesser i nord, og styrkane har trent saman i arktis i over 50 år. Den britiske fregatten er rusta for å takle vêrforholda i farvatnet den skal operere i.