De siste årene har Øst-Finnmark sett en enorm økning av GPS-forstyrrelser. Og dette har vist seg å påvirke flytrafikken – deriblant luftambulansen.
Politiet forteller om varslede tilfeller med jamming helt ned på bakkenivå. Og nasjonale kommunikasjonsmyndigheter finner jamming flere steder på 5000 fots høyde.
På 10.000 fot er jammingen kontinuerlig – og nærmest daglig.
– Det er veldig alvorlig. Menneskeliv kan gå tapt, sier politimester i Finnmark, Ellen Kathrine Hætta.
Brudd i signaler
Over Øst-Finnmark er frekvensforstyrrelser nå en del av hverdagen.
Og det har eksplodert i tilfeller de siste to årene.
Mens det i 2021 ble registrert 18 dager med GPS-jamming, var tallet i fjor 294 dager.
Og det ble ekstra mange registreringer etter at Russland gikk til fullskala invasjon av Ukraina i 2022.
– Siste oppdatering vi har er fra 22. februar i år. Frem til da skal det ha vært 44 dager med GPS-brudd i 2024. Altså nesten hver dag, sier Nicolai Gerrard, senioringeniør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
NRK møter ham og politiet på Høybuktmoen utenfor Kirkenes før de drar til den norsk-russisk grensa for å måle frekvenser.
GPS-brudd som vanesak
Rundt 9000 fot oppe i lufta, like utenfor Vardø, skjer det et GPS-brudd i helikopteret. I dette tilfellet er det lite dramatisk.
Brudd på GPS-signalene påvirker pilotene og flytrafikken, men pilotene som flyr i Finnmark har blitt vant til dette.
– Dette har pågått så lenge, så vi vet at det skjer. Dessverre er dette nå normaltilstanden i Finnmark. Hvis dette derimot hadde skjedd lenger sør og overrasket pilotene, er det snakk om et annet faresignal, sier Gerrard.
Luftfartstilsynet skriver i en e-post at de deler samme erfaring som politiet og Nkom.
– Flytrafikken rapporterer inn til Luftfartstilsynet når de opplever GNSS-forstyrrelser. Dette i henhold til gjeldende regelverkskrav. Imidlertid er de omtalte forstyrrelsene i Øst-Finnmark kontinuerlig, men i all hovedsak bare til stede over 10.000 fot.
Avhengig av signaler
Politiet i Finnmark sier de har økt fokuset på GPS-brudd helt siden 2017. Eskaleringen bekymrer politimester Ellen Kathrine Hætta.
– Trygghetsalarmer, voldsalarmer, omvendte voldsalarmer; alt som styres med GPS er avhengig av signaler som ikke blir jammet, sier hun.
Entreprenører i regionen har meldt fra om frekvensforstyrrelser på måleinstrumenter helt ned på bakkenivå.
– Ambulanser og ambulansehelikopter kan miste retning på kartene sine. Konsekvensene kan være veldig alvorlig.
Hætta sier at en del av den nye hverdagen i Øst-Finnmark, er at politiet må jobbe ut ifra at det blir jammet.
Nye målinger
Turen over Øst-Finnmark viste det samme som før. Det er kontinuerlig jamming i flere høyder av luftrommet her.
Nkom kan si med sikkerhet at forstyrrelsene kommer fra øst, og da Russland.
– Vi fant også noe nytt som vi må analysere mer i etterkant. Muligens noe migrasjon angående hvilke frekvensbånd som blir jammet, sier Gerrard.
Det ble funnet antydninger til forstyrrelser på Glonass frekvensene. Satellitt navigasjonssystemet til Russland.
Men dette må undersøkes nærmere.