– Vi ser ikke en snarlig løsning, og er bekymret for at det kan vare. I AMK og UNN er vi mentalt forberedt på at det kan vedvare over tid, sier seksjonsoverlege og medisinsk leder i luftambulansetjenesten på UNN., Bård Rannestad.
Det er omtrent seks måneder siden det svenske selskapet Babcock overtok driften av flyambulansetjenesten. Siden da har beredskapen vært svekket. En vesentlig årsak er pilotmangel. Det er tidkrevende både å ansette og å trene opp nye piloter.
Ferske tall NRK har fått viser at ambulanseflyene i snitt hadde 88,61 prosents tilgjengelighet i hele landet, i oktober. Dag til dag har tallene svingt fra mellom 74,74 til 98.61 prosent.
NRK har vært i kontakt med flere personer som er bekymret for at det blir både vår og sommer før krisen i ambulanseflytjenesten er over. Kildene hører til både innenfor og utenfor ambulanseflytjenesten.
Også lederen av Finnmark legeforening, Paul Olav Røsbø, tror krisen vil vare en stund. Han forteller at dagens situasjon gir dem utfordringer.
– Vi kan forvente at vi ikke får pasienten av gårde slik vi fikk tidligere. Det stiller krav til dem som står igjen på bakken for å holde situasjonen stabil, og for å finne andre løsninger, sier Røsbø.
Høie: – Ikke bra
På spørsmål til helseminister Bent Høie (H) på hvor lenge han kan leve med at Babcock ikke leverer i henhold til kontrakt, svarer han slik:
– Det er selvfølgelig ikke bra. Vi har sanksjonsmuligheter i kontrakten, men det viktigste for meg er at vi har god beredskap for befolkningen. Derfor har vi satt inn ekstratiltak. Det vil det være så lenge det er behov for det, sier Høie.
Tiltakene Høie snakker om er et fly av typen Beech 250 med svensk mannskap, og ett av Forsvarets Bell-helikoptre. Babcock selv sier at de jobber for å snart kunne stå på egne ben:
– Vi jobber hardt hver dag for å bruke ressursene vi har optimalt, slik at pasientene kommer frem dit de skal på en sikker og god måte, sier operativ direktør i selskapet, Hans Skog-Andersen.
Men utenfor Babcock frykter altså flere at beredskapskrisen blir langvarig.
Må finne andre løsninger
Én av dem er Arbeiderpartiets helsepolitiske talsperson, Ingvild Kjerkol. Hun sier hun «på ingen måte» er trygg på at problemene i tjenesten er over i januar, slik helseministeren har sagt i Stortinget.
– Ingen av forsikringene helseministeren har gitt Stortinget har holdt vann. Det ser vi nå i ettertid, sier hun.
Bård Rannestad, medisinsk leder i Luftambulansen, vil ikke spekulere rundt Høies utsagn om at krisen er over i januar.
– Men det er helt klart store oppgaver som skal løses. Vi varslet jo om utfordringene våren 2018, og erkjenner dessverre at krisen har vedvart. Vi får vente og se, sier han.
Flere piloter
Klinikksjef ved Universitetssykehuset Nord-Norge, Jon Mathisen, sier beredskapsnivået er langt lavere enn før.
– Vi hadde forventet at det skulle være en kortvarig dipp i tjenesten og kvaliteten da Babcock tok over. For hver dag som går vil sannsynligheten for at vi ikke har et fly når vi virkelig trenger det, øke. Det er vi bekymret for, sier han.
Helseminister Høie holder fast ved at han mener det meste snart blir bedre. Bare Babcock leverer etter kontrakten.
– Da vil det være både bedre kapasitet samlet sett, og bedre beredskap i form av folk i bakvakt. Når de kommer opp på det nivået som var i kontrakten, mener vi det vil gi bedre beredskap enn i den gamle kontrakten, sier Høie.
Samtidig melder Babcock at flere piloter blir tilgjengelig etter at de inngikk en avtale med Pilotforeningen:
– Den gamle avtalen hindret oss i å kunne bruke pilotene optimalt. Dette hinderet er nå fjernet. Vi har forhandlet frem en bedre utnyttelse av stand by-pilotene. Vi oppgraderer styrmenn til å bli kapteiner, og vi ansetter nye piloter, sier Skog-Andersen.
LES OGSÅ: