– Masta har jo stått ubehandlet i 93 år. Når det er tørt og kaldt, så går det ofte bra med stål. Det korroderer ikke. Når temperaturen blir høyere og været fuktigere, blir det også større fare for rust, forklarer Susanne Wasa Hagen, mens hun peker ut skadene på masta.
Hun er kulturminnerådgiver i Kings Bay AS. Det er et statlig selskap som har ansvar for infrastrukturen i Ny-Ålesund på Svalbard.
Den såkalte Amundsenmasta i ble bygd til Roald Amundsens luftferd med luftskipet «Norge» over Nordpolen i 1926.
Ifølge Hagen er det ikke bare alderen som har fått masta til å ruste, men også et varmere og våtere klima.
Flere steder har metallet tydelig begynt å flake seg, og de som er ansvarlige for masta er redd den til sist vil gå i bakken om ikke noe gjøres.
Sysselmannen bekymret
Det var i mai 1926 at Roald Amundsen og mannskapet på femten fløy over Nordpolen med luftskipet «Norge».
Turen fra Ny-Ålesund til Teller i Alaska tok vel tre døgn.
Før ekspedisjonen ble det bygget tre stålmaster som luftskipet skulle fortøyes i på turen opp til Svalbard.
En mast ble bygget på Ekeberg i Oslo. Fortøyning nummer to ble bygget i Vadsø i Finnmark, mens den tredje altså ble bygget i Ny-Ålesund.
Nå gjør erosjonen rundt fundamentet at masta blir stående mer ustødig. I tillegg korroderer metallet.
For å bevare det for framtida trengs det behandling, sier Per Erik Hanevold. Han er direktør i Kings Bay AS, som har ansvaret for masta
– Sånn «sandwich»-rust er det verste. Materialet tynnes etter hvert, og svekker hele bærekonstruksjonen, sier Hanevold, mens han studerer en 35 meter høy stålkonstruksjon på nært hold, sier Hanevold.
Men det vil koste: Rundt fem millioner krever det å utbedre og redde Amundsens fortøyning, ifølge beregninger fra Kings Bay AS.
- Les også: En skattkiste i fare
- Les også: Taubanebukker råtner og graver vaskes på havet
Frir til myndighetene for å bevare minnet
Kings Bay AS ber nå statlige myndigheter, deriblant Riksantikvaren, om å få finansieringen på plass.
Uten reparasjon vil masta gå over ende, selv om det nok vil ta noen år før det skjer.
Planen er å ta masta ned og demontere den, for så å rengjøre den for rust. I tillegg skal det gjøres noe med fundamentet.
Direktøren i Kings Bay, Per Erik Hanevold, mener Amundsenmasta er et viktig kulturminne ikke bare for Svalbard, men også for norsk polarhistorie.
Han viser også til at de aller fleste som besøker Ny-Ålesund, legger sightseeingturen innom masta, og får støtte fra Morten Wedege som er miljøvernsjef hos Sysselmannen på Svalbard.
– Det er bekymringsfullt at masta er i dårlig stand. Den står jo der som et monument over et veldig spennende kapittel i norsk polarhistorie, sier Wedege.
For selv om luftskipet «Norge» kom seg hele vegen til Ny-Ålesund, ble det til sist aldri fortøyd til masta, slik det ble på Ekeberg og i Vadsø.
Det var nemlig så bra vær den dagen luftskipet ankom Ny-Ålesund, at det kunne tas rett inn i hangaren som var bygd like ved.
Umberto Nobile derimot, fortøyde luftskipet «Italia» til masta i 1928. De italienske forskerne i Ny-Ålesund, kaller derfor masta «Italiamasta».
– Masta ramler nok ikke over ende på de neste ti åra, den er fortsatt i en slik stand at vi kan berge den for framtida. Men det er en grense for hvor lenge korrosjonen kan få fortsette, sier direktøren i Kings Bay, Per Erik Hanevold.