– Vi hadde store forventninger om at det skulle bli mange oppdrag i forbindelse med utbyggingen av Johan Castberg. Men så langt har de kontraktene latt vente på seg, sier daglig leder i Hammerfest industriservice, sier Bengt Holmgren.
Holmgren leder en bedrift som siden 1947 har jobbet med bygging og vedlikehold av fiskefartøy. Men de siste årene har selskapet rettet seg inn mot olje- og gassindustrien.
– Vi har brukt flere titalls millioner kroner på å kvalifisere oss for oppdrag i forbindelse med Johan Castberg-utbyggingen. Likevel ser vi at kontaktene går til bedrifter lenger sør, sier Holmgren.
Vanskelig å komme inn på et nytt marked
Hammerfest Industriservice er den eneste bedriften i Nord-Norge som har et sveiseverkstedet på internasjonalt nivå. De har samme kompetanse som tilsvarende bedrifter på Vestlandet.
Likevel opplever bedriften at det er vanskelig å nå opp i konkurransen med bedrifter sørfra.
– Vi blir ofte spurt om bedriften har gjort jobben før. Det kan vi ikke vise til, fordi vi er nye i markedet. Hvis vi ikke lykkes nå, kommer Hammerfest til å bli en containerhavn i all fremtid. Vi er avhengig av de store jobbene for å klare å utvikle industrien her, sier Bengt Holmgren.
Jobber for å kvalifisere bedriftene i nord
Prosjektdirektør for Johan Castberg, Knut Gjertsen fra Statoil, svarer ikke direkte på kritikken, men sier at de jobber hardt for å kvalifisere leverandørene i Nord- Norge.
– Vi har samlet aktørene til et leverandørseminar, og gitt dem all den informasjonen de trenger for å komme i posisjon. Dette er en prosess som går framover, og som vi håper gir uttelling for de nordnorske bedriftene.
– I hvilken grad kan Statoil påvirke en prosess som fører til at flere nordnorske bedrifter får oppdrag?
– Vi kan være tydelige overfor våre hovedleverandører at vi ønsker å trekke industrien nordover.
Administrerende direktør Kjell Giæver, i Petroleumsindustriens paraplyorganisasjon i nord, ber bedriftene være tålmodige.
– Sånn vi ser det er det ikke godt nok i dag, men optimismen er stor for at det ser bedre ut om noen måneder, mener Kjell Gjæver i Petro Arctic.