Hopp til innhold

Flere militære trafikkulykker: – Kan ikke redusere risikoen til null

Når forsvaret arrangerer militære øvelser, er trafikkulykker en av de største farene. Nå setter de inn tiltak for å få ned antall ulykker.

Et av Forsvarets kjøretøy frakter en stridsvogn på henger under militærøvelse i Målselv.

Mange av Forsvarets kjøretøy er store og tunge. Under «Joint Viking»

Foto: Ole-Sverre Haugli / Forsvaret

Siden 2017 har militære kjøretøy vært involvert i minst ni ulykker med personskader i Troms.

Torsdag kolliderte en tankbil og en personbil like over fylkesgrensa til Nordland. Tankbilen tilhører ifølge VG Forsvaret. En person endte på legevakta.

Det var mer alvorlig tirsdag. Da var det to trafikkulykker på omtrent samme sted på E6 i Bardu kommune. I begge ulykke var det militære kjøretøy som deltar i Nato-øvelsen «Joint Viking» som var involvert.

To av de fem personene som var involvert ble flydd med helikopter til UNN. Ifølge Forsvaret er de lettere skadd.

Ulykke Bardu 7. mars

To personer ble fraktet til sykehus etter den andre ulykka på tirsdag. Begge er lettere skadet.

Foto: ØYVIND LUDVIGSEN / NYE TROMS

Nå har Forsvaret tatt grep, og etablerer unntakssoner i forbindelse med den pågående NATO-øvelsen. Det skjer i områder det pågår stridshandlinger med kjøretøy og soldater. Sonene er laget for å forebygge nye ulykker.

Vi kan aldri akseptere at det skjer ulykker. Derfor har vi et stort fokus og bruker mye ressurser på trafikksikkerhet, sier brigader Trond Haande, sjef for landsikkerhetsorganisasjonen under øvelse «Joint Viking».

Kø etter ulykke i Bardu

Det oppsto lange køer etter ulykkene i Bardu

Foto: Marita Andersen / NRK

Les også To militære kjøretøy er involvert i alvorlig trafikkulykke

Ulykke Bardu 7. mars

En av de største farene

Forsvaret ser på trafikkulykker som en av de største fare ved en militærøvelse. De har en sikkerhetsorganisasjon som jobber for at det skal være færrest mulig.

Militærøvelsen Joint Viking 2023

Forsvaret skilter og sender militærpoliti ut for å informere om militærøvelsen og unntakssona.

Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Brigader Trond Haande sier alle som fører større kjøretøy må igjennom vinterutdanning på glatte veier. Det er ett av flere tiltak.

Vi klarer ikke, på lik linje med hverdagslige aktiviteter, å redusere risikoen til helt lik null. Derfor er vi opptatt av å tilføre all personell vi har ute nødvendig kompetanse for å ta sunne og gode beslutninger, sier han.

Alternativet er for vår del at vi ikke øver. For oss er det avgjørende viktig å gjøre.

Les også Krigen i Ukraina preger årets storøvelse: – Joint Viking viktigere enn noen gang

Skarpskytter under øvelsen Joint Viking

Militær-jeep som i solid snøfall.

Øvelsen varer til 16. mars, men også etter det vil det være militære kjøretøy på veiene.

Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Statens vegvesen samarbeider med Forsvaret om å opprette unntakssoner for veier. De opplever et stort fokus på trafikksikkerhet ved militære øvelser.

Vi overvåker veinettet i øvingsområdene. Vi og følger med på øvingsaktiviteten i tett samarbeid med Forsvaret og andre aktører i totalforsvaret, sier Nils Audun Karbø, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Les også Historisk møte under Joint Viking: Kongen med for første gang på video

Elisabeth Natvig tar imot kong Harald, som er general i Forsvaret, ved Akershus festning.

Peker på veistandarden

Ordførerne i de to største forsvarskommunene i Troms har tillit til Forsvarets opplæring av førere, selv om det skjer ulykker. De mener Forsvaret er god på å informere om øvelser.

Ei trafikkulykke er en for mye. Vi må jobbe for å få slike hendelser ned. Vi må jobbe for å få veier med bedre bæreevne. Og utbedre krasse svinger og smale veibiter. Det vil gjøre veiene mer sikre, sier målselvordfører Bengt-Magne Luneng (Sp).

Bengt Magne Luneng

Ordfører i Målselv, Bengt-Magne Luneng.

Foto: Dan Robert Larsen / NRK

Toralf Heimdal er ordfører i kommunen hvor det denne uka har vært ulykker.

– Det er alltid slik når en får spørsmål om en kan gjøre mer etter trafikkulykker, så er svaret ja. Jeg er av den oppfatning av at Forsvaret er god på å informere om militær trafikk. Og å produsere gode sjåfører, sier han.

Toralf Heimdal, ordfører i Bardu

Ordfører i Bardu, Toralf Heimdal.

Foto: Rune Nordgård Andreassen

Militærpoliti på plass

I unntakssona er fartsgrensa senket. Det er skiltet at militærøvelsen pågår og at man er i et område med militær trafikk.

I tillegg vil militærpoliti stoppe trafikanter og fortelle at det her kjører militære kjøretøy.

De store kjøretøyene er pansret. Og tunge å manøvrere.

Militærpolitiet ber også bilister om å være obs på kamuflerte soldater. De kan være vanskelig å få øye på.

Trafikantene kan også høre smell og drønn.

Vi håper alle som ferdes på veiene tar hensyn til øvelsene. Vi håper folk tar det rolig. Vi ville satt stor pris på at alle tar de nødvendige hensynene, sier brigaderen.

Kart som viser trafikkakser under Joint Viking.

Kart over veistrekninger som er berørt av unntakssone

Foto: Statens vegvesen

– Hold køa

Trygg Trafikks regionleder i Troms og Finnmark, Helga Anette Melhus, sier de ikke har grunnlag for å si at det er flere ulykker med militære kjøretøy enn blant andre kjøretøy.

Men hun sier det er mer energi og kraft i omløp når større kjøretøy er involvert i trafikkulykker.

Konsekvenser ved sammenstøt med andre kjøretøy får da gjerne større konsekvenser for dem de møter på, sier hun.

Melhus understreke at årsaken ikke nødvendigvis ligger i det tunge kjøretøyet eller sjåføren.

Portrett av Helga Anette Melhus, Regionleder for Trygg Trafikk i Troms og Finnmark.

Helga Anette Melhus, regionleder for Trygg Trafikk i Troms og Finnmark.

Foto: Trygg Trafikk

Trygg Trafikk mener Forsvaret har gode rutine for å gjøre flere trafikanter ekstra oppmerksom.

Nå varsler Forsvaret om at det kan bli kødannelser på grunn av militærkolonner. Så holde køa og ikke ta unødvendige eller farlige forbikjøringer, oppfordrer hun.

Les også Flere kollisjoner og utforkjøringer i Troms: Buss med 25 skoleelever kjørte av veien

Kvænangsfjellet 26.april 2022.