Hopp til innhold

Slik skal mygg bidra til mer miljøvennlige flyturer

Myggen er ikke bare en pest og en plage. Forskerne vil gjøre flyturene våre mer miljøvennlige og oppsøker nettopp myggen i håp om svar.

CO₂ i atmosfæren
426,9 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Å redusere drivstofforbruket i luftfarten gjør at vi kan nå nullvisjonen på karbonutslipp, sier Rune Storvold i forskningssenteret Norce.

Storvold og hans kolleger er i Kautokeino for å finne ut hvordan flyturene våre kan bli mer miljøvennlige.

At det hele finner sted i Finnmark er ikke tilfeldig.

I motsetning til de fleste andre av oss, håper nemlig denne gjengen å treffe på så mange mygg og insekter som mulig.

Dronefly i Kautokeino.

Dette droneflyet er viktig i forskninga.

Foto: Tore Riise / Norce

Insekt på vingene = høyere drivstofforbruk

Myggen i Finnmark kan altså hjelpe oss på vei mot mer miljøvennlige flyturer.

Og mygg, det er ikke mangelvare i Kautokeino.

– Så snart vi beveger oss ut i busk og kratt – der det er vindstille – prøver de å spise oss opp, sier André Kjellstrup i Norce.

Forskningsinstituttet Norce i Kautokeino

André Kjellstrup er droneingeniør i forskningsinstituttet Norce. Med mygghatten godt plassert på hodet er han klar for å jakte finnmarksmyggen med drone.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

Det store spørsmålet som skal besvares er følgende:

Hvilket materiale kan brukes til å lage vinger eller propeller for å unngå at mygg – og andre insekter – sitter fast?

Flymotoren bruker mer drivstoff for å holde flyet i lufta dersom vingene er fulle av insekt.

Nettopp derfor prøver forskerne å utvikle en ny type overflatebehandling. Med seg på laget har de flere store flyprodusenter.

Telling av mygg på drone.

Etter flyturen er ferdig skal det dokumenteres nøye. Her tar Rune Storvold i Norce bilde av frontpartiet på dronen.

Foto: Kai Erik Bull / NRK

Slik foregår forskningen

I ti dager skal Norce foreta over førti flyginger i Kautokeino.

Hvor mange insekt sitter fast når turen er over? Jo færre, jo bedre.

Flystripa i Kautokeino er arenaen for disse forsøkene.

Forskerne flyr et dronefly lavt over bakken. Gjennom store mengder insekter.

Den lille delen – med de ulike overflatebehandlingene – festes foran på dronen og målet er at få insekt skal sitte fast.

– Om alt går som det skal treffer vi insektene, får de til å feste seg og så ramle av, forklarer Tore Riise i Norce.

Resultatene etter testingen er klare allerede til uka, når prosjektet er ferdig i Kautokeino.

Norce i aksjon. Flyr drone i Kautokeino for å teste overflatebehandling til vinger og propeller.

I AKSJON: Slik tester Norce overflatebehandlingene. Ser du dronen?

Foto: Kai Erik Bull / NRK