– Vi kommer til å få tungtransporten vekk fra tverrforbindelsen og øya.
Det sier ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap).
I dag har Tromsø store utfordringer med trafikkflyt og tungtransport på veiene, spesielt på vinterstid.
Lørdag kom nyheten om at en forlengelse av den planlagte flyplasstunnelen i Tromsø er inne i det som heter Nasjonal transportplan.
Planen legger føringer for hvilke veiprosjekter staten prioriterer å finansiere over en periode på 12 år.
Flyplasstunnelen og forlengelsen er estimert til å koste rundt 2,7 milliarder kroner.
Tunnelen som skal gå fra Breivika til Langnes skal være 2,5 kilometer lang, og ha fire kjørefelt.
Vei-forlengelsen, som kalles F2, er nødvendig for å sikre god trafikkflyt når det bygges ny tunnel, mener politikerne.
Statens vegvesen sin illustrasjon over prosjektet.
Foto: Statens Vegvesen / Illustrasjon– Dette prosjektet er viktig for trafikkflyten og næringslivet, sier fylkesleder i Troms, Kristina Torbergsen (Ap).
Fylkeskommunen har tidligere vært skeptisk til prosjektet.
De har tidligere foreslått et evakueringssystem i dagens tunneler som uansett må rustes opp istedenfor ny flyplasstunnel.
– Det var ikke aktuelt for staten, og nå får vi mest mulig for pengene. Det viktigste er at vi får dekket det enorme behovet vi har i Tromsø, sier hun.
Politikerne tar en selfie etter dagens pressekonferanse.
Foto: Aslaug Elisabeth Høgsæt Aarsæther / NRKHvor stor andel som dekkes av staten, og hvor mye som må dekkes av bompenger er en del av forhandlinger mellom kommune og stat.
De forhandlingene skal ordføreren og fylkesordføreren i gang med i slutten av mars.
Flyplasstunnelen lå allerede inne i Nasjonal Transportplan fra før, men det gjorde ikke veiforlengelsen F2.
Men siste ord er ikke sagt selv om prosjektene ligger inne i transportplanen.
Stortinget må også behandle planen før den blir godkjent.
Da kan det ligge til rette for byggestart i 2027 som planlagt.