Hopp til innhold

Et skritt nærmere milliardprosjektet i Tromsø

En veiforlengelse av den kostbare flyplasstunnelen som planlegges i Tromsø har kommet inn i Nasjonal transportplan.

Flyplasstunnel2

Her presenterer politikerne nyhetene om flyplasstunnel i Tromsø. Fylkesordfører Kristina Torbergsen (Ap), Marlene Berntsen Bråthen (Sp), statsråd Cecilie Myrseth (Ap), statssekretær Sigrun Prestbakmo (Sp), og ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap).

Foto: Aslaug Elisabeth Høgsæt Aarsæther / NRK

– Vi kommer til å få tungtransporten vekk fra tverrforbindelsen og øya.

Det sier ordfører Gunnar Wilhelmsen (Ap).

I dag har Tromsø store utfordringer med trafikkflyt og tungtransport på veiene, spesielt på vinterstid.

Lørdag kom nyheten om at en forlengelse av den planlagte flyplasstunnelen i Tromsø er inne i det som heter Nasjonal transportplan.

Planen legger føringer for hvilke veiprosjekter staten prioriterer å finansiere over en periode på 12 år.

Les også Politikerne ville hente 300 millioner kroner fra bompenger – så kjøpte alle elbiler

Julie Westerlund Skogstad

Flyplasstunnelen og forlengelsen er estimert til å koste rundt 2,7 milliarder kroner.

Tunnelen som skal gå fra Breivika til Langnes skal være 2,5 kilometer lang, og ha fire kjørefelt.

Vei-forlengelsen, som kalles F2, er nødvendig for å sikre god trafikkflyt når det bygges ny tunnel, mener politikerne.

Illustrasjon av flyplasstunnell

Statens vegvesen sin illustrasjon over prosjektet.

Foto: Statens Vegvesen / Illustrasjon

– Dette prosjektet er viktig for trafikkflyten og næringslivet, sier fylkesleder i Troms, Kristina Torbergsen (Ap).

Fylkeskommunen har tidligere vært skeptisk til prosjektet.

De har tidligere foreslått et evakueringssystem i dagens tunneler som uansett må rustes opp istedenfor ny flyplasstunnel.

– Det var ikke aktuelt for staten, og nå får vi mest mulig for pengene. Det viktigste er at vi får dekket det enorme behovet vi har i Tromsø, sier hun.

Cecilie Myrseth (Ap) tar selfie med de andre politikerne etter en pressekonferanse

Politikerne tar en selfie etter dagens pressekonferanse.

Foto: Aslaug Elisabeth Høgsæt Aarsæther / NRK

Hvor stor andel som dekkes av staten, og hvor mye som må dekkes av bompenger er en del av forhandlinger mellom kommune og stat.

De forhandlingene skal ordføreren og fylkesordføreren i gang med i slutten av mars.

Flyplasstunnelen lå allerede inne i Nasjonal Transportplan fra før, men det gjorde ikke veiforlengelsen F2.

Men siste ord er ikke sagt selv om prosjektene ligger inne i transportplanen.

Stortinget må også behandle planen før den blir godkjent.

Da kan det ligge til rette for byggestart i 2027 som planlagt.

Les også Enighet om byvekstavtalen i Tromsø: – Det største klima- og miljøtiltaket i byen sin historie

Byvekstavtale