– Redningsskøyta er en veldig viktig beredskap for hele kysten, både i sør og nord. Vi ser nå at de sliter. Vi har hatt en jevnlig dialog med Redningsselskapet, og de trenger hjelp for å ha beredskapen oppe, sier Sveinung Stensland, stortingsrepresentant for Høyre.
Han har tatt turen til Vardø og den splitter nye redningsskøyta «Oscar Tybring V». Den er så ny at mannskapet ennå ikke har vært ute på redningsoppdrag med den.
Justisminister Emilie Enger Mehl døpte båten en solskinnsdag i oktober, men regjeringen følger ikke opp med det viktigste når det stormer, mener Stensland.
Han presenterer en liten del av Høyres alternative budsjett for mannskapet i Vardø.
– Høyre legger inn 20 millioner kroner i ekstra driftsmidler til Redningsselskapet. De skal ha råd til å kjøpe drivstoff så båtene kan være ute, og slik at folk kan regne med å få hjelp når de trenger det.
Kan måtte legge skøyte til kai
Beredskapssjef Tom Haakenstad i Redningsselskapet bekrefter at de sliter.
– Slik bildet ser ut i dag, kan vi i verste fall måtte legge en skøyte eller to til kai på litt lengre sikt. Det er ikke en situasjon vi ønsker.
Han kan ikke si noe sikkert om hvor et eventuelt kutt vil komme, men ser for seg å skjerme Nord-Norge.
– Hvis vi må ta ut skøyter i Nordområdene, er det lite i backup-beredskap. Da er det fort bare redningshelikopteret og Kystvakten igjen. Så det har konsekvenser. Vi er opptatt av å serve fiskeriet. Slik sett vil det kanskje bli lenger sør, sier Haakenstad.
Beslutninger om beredskapen blir tatt etter en totalvurdering sammen med Kystvakten og Hovedredningssentralen.
Haakenstad kommer rett fra Båtsfjord og et møte om beredskapen i nordområdene. Der har han fått dette bekreftet:
– For alle fiskerne som reiser ut, er redningsskøyta alfa og omega. De har skøyta i sidesynet når de reiser ut på fiske, og hvis den er fraværende av en eller annen grunn, sprer usikkerheten seg.
Drivstoff-galopp
Grete Herlofson, generalsekretær i Redningsselskapet, sier de ikke har fått kompensert for en galopperende lønns- og prisvekst i regjeringens forslag til statsbudsjett.
Det er særlig drivstoff som blir mye dyrere. I tillegg må hun slåss for å rekruttere og holde på gode sjøfolk.
– Vi trenger å få kompensert både for drivstoffkostnadene, den økte lønnsveksten i samfunnet og alle de myndighetspålagte kravene som kommer til flåten – og som gjør det dyrere å drifte redningsselskapets fartøy.
Redningsselskapet har sagt at de trenger 16 millioner ekstra. Høyre vil altså gi dem enda litt mer.
– Regjeringen har gått ut og sagt at det er beredskapen som er vinneren i dette statsbudsjettet. Det kjenner ikke vi oss igjen i.
– Hvilken mulighet har dere til å skaffe mer av disse pengene selv?
– Nå er det slik at vi i Redningsselskapet allerede får over 60 prosent av våre inntekter fra private givere. Vi tigger og ber, og vi driver inntektsbringende aktiviteter. Vi er veldig avhengige av at regjeringen opprettholder den delen av finansieringen som de står for, sier Herlofson.
– Vi driver beredskap for hele Norge på en mye rimeligere og mer effektiv måte enn noen andre kunne gjort.
Kutter «tulleforslag»
Resten av Høyres alternative forslag til statsbudsjett kommer til uka. Stensland vil ikke si hva de skal kutte for å få råd til redningsskøyter og andre hjertesaker, men noe er kjent fra før:
– Blant annet skal vi ikke oppløse fylker. Vi skal ikke bruke penger på sånne tulleforslag. Og vi skal sørge for at næringslivet kommer til å overleve langs hele kysten. Men det får vi komme tilbake til når vårt alternative opplegg kommer, sier Stensland.