– Renault benekter å ha begått noen lovbrudd og minner om at våre kjøretøy ikke er utstyrt med svindelprogramvare for utstyr som kontrollerer forurensing, sier selskapet i en uttalelse tirsdag der de selv opplyser om påtalemyndighetens anklager.
Renault gjentar dermed påstanden de har fremmet siden etterforskningen først startet i 2017.
Bilprodusenten opplyser at domstolen har bedt Renault betale 20 millioner euro i kausjon og fremvise en bankgaranti på 60 millioner euro for å dekke eventuelle kompensasjonskrav.
Etterforskerne anklager Renault for «bedragerske strategier» fra toppledelsen i over 25 år for å forfalske resultater av utslippstester. Blant de mistenkte er den mangeårige konsernsjefen Carlos Ghosn.
Også franske Peugeot har vært under etterforskning i tilknytning til den såkalte dieselgate-skandalen. Det samme har Fiat Chrysler, som fusjonerte med Peugeot tidligere i år.
Tyske Volkswagen innrømmet i 2015 å ha installert programvare i 11 millioner dieselbiler som førte til at bilene viste kunstig lave utslipp ved testing.
Siden er flere Volkswagen-topper straffeforfulgt. Skandalen har kostet selskapet rundt 32 milliarder euro i blant annet bøter, rettskostnader og kompensasjon til kunder.