I Tromsø har kvinnen bak Re:use Week, May-Tordis Simonsen, en visjon for julehandelen:
– Jeg vil rett og slett vise folk at det er hipt å kjøpe brukt. Det er hipt å få noe brukt, og hipt å gi noe brukt, sier Simonsen til NRK.
– Tanken min med Re:use er å skape en gjenbruksrevolusjon.
Re:use Week skal være en motpol til Black Week, forteller hun.
– Jeg har ikke troen på Black Week. Det er ikke noe bra konsept. Det fører til et sånt hysteri i befolkningen.
Sakte-varer og mat
Det er hun ikke alene om. I tillegg til bruktmarked-aktører, inkluderes også aktører som lager sakte-varer i re:use.
En av dem som er med på motpolen til salgsuka, er Silja Skoglund. Hun er innehaver av Glasshytta Blåst i Tromsø.
– Vi har ingen store tilbud, rett og slett fordi det vi lager tar tid. Vi kan ikke gå ned i pris, for vi har allerede gått til ei nedre grense for hva vi har råd til, sier hun.
Også innehaveren av matstedet Bengts Bistro, Bengt-Gøran Thorbjørnsen, er med.
– Vi kaster ikke mat her. I stedet gir vi det til Tromsø matsentral. De kan gi det videre til dem som har mest behov for det, sier han.
Gjenbruk hele året
Til tross for navnet skal ikke Re:use Week gi seg etter en uke, men være et tilbud gjennom hele året.
Nå håper Simonsen å nå ut med budskapet sitt til flere som vil selge bruktvarer.
– De som kommer hit har ulike motivasjoner. Noen har faktisk dårlig råd, og kan ikke kjøpe noe nytt. Andre ønsker å kjøpe brukt på grunn av en overbevisning om at det er bra for miljøet.
– Er det blitt mer legitimt å kjøpe gaver som er brukt?
– Det håper jeg virkelig. Det er det som er motivasjonen min, å vise folk at det er helt greit, sier Simonsen, og legger til:
– Det er vinn-vinn, du sparer kloden for mer søppel, og du bruker gjenstander som faktisk har en historie.
Syns du det er greit med brukte julegaver?
Bytter skam med stolthet
– En av teknikkene som påvirker oss til å handle, er å få oss til å føle at vi har gjort et godt kjøp, sier Sarah Lisa Arnesen.
Hun er stipendiat innenfor psykologisk markedsføring ved Universitetet i Tromsø, og forsker på de positive følelsene vi får av å shoppe.
– Vi får energi, vi blir glade, og det kan rett og slett gjøre en dårlig dag bedre.
I forskningen sin har Arnesen sett på hva som skiller mer bærekraftig handling fra ikke-bærekraftig handling. Svaret er følelsen av stolthet.
– Vi kan bytte ut det kjappe kicket vi får av å kjøpe noe med stolthetsfølelsen.
Arnesen forklarer at kicket du får av å shoppe, ofte omformes til skam. Den følelsen kan du slippe unna hvis du handler mer bærekraftig, for eksempel brukt.
Advarer mot å bli lurt
For mange av oss flyter innboksen over med mer eller mindre gode tilbud fra butikkene i disse dager. Black Week fører til at store deler av handelsstanden kjemper om oppmerksomheten – og lommeboka di.
Men er tilbudene egentlig så bra, eller er det fare for å bli lurt?
– Det er nok en god blanding av tilbud som faktisk er gode og tilbud som ikke er noe bedre enn de ville vært resten av året, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
– Kan man rett og slett bli lurt?
– Ja, man kan bli lurt ved at salgsprisen tar utgangspunkt i en høy førpris, slik at rabatten fremstår som mye bedre enn den egentlig er.
Iversen minner om at man alltid har angrerett på varer kjøpt på nett – også når de er kjøpt på salg.
Han anbefaler folk å planlegge før de handler, slik at de har mulighet til å gjøre forhåndssjekken.
– Hvordan stiller forbrukerrådet seg til slike kjøpekampanjer som Black Week?
– Vi ser at folk blir utsatt for et høyt kommersielt press. Det renner inn med tilbud, og det er nok mange som sliter med å stå imot. Men særlig nå som alt er blitt mye dyrere, kan det være smart å tenke seg litt om før du drar kortet.