– Trafikantene har vært svært tålmodige underveis i prosjektet, sikkert fordi vi alle ønsker en så trygg tunnel som mulig, sier Eirin-Anne Blix i Statens vegvesen i en pressemelding.
Hun har vært prosjektleder for utbedringene av Tromsøysundtunnelen, som knyter Tromsøya og fastlandet sammen med to løp.
Daglig kjører 11 500 biler gjennom tunnelen, men i to år har ferdselen vært begrenset. Det var på tide med oppgradering av den 23 år gamle tunnelen, og i den forbindelse har kun ett løp hvert åpent til enhver tid. Dette har ført til at det bare har vært mulig å kjøre i én retning om gangen.
Mulighet til å inspisere tunnelen
Mandag åpner Statens vegvesen opp begge tunnelløpene igjen, og de markere det med et løp i forbindelse med Tromsøkarusselen, Bedriftsidretten i Troms og Finnmarks løpsserie i Tromsø.
– Dette er et unikt løp langs ei unik løype, så vi forventer mange løpere i tunnelen. Anledningen er jo spesiell også for Tromsøs befolkning, så vi håper på en stor tilskuerskare og solide heiarop, sier Ole Morten Ekanger i Bedriftsidretten i Troms og Finnmark.
Deltakerne velger selv hvor langt de skal løpe. OM de skal snu i bunnen av tunnelen eller forsere alle de 3,5 kilometerne frem og tilbake.
– Jeg vil nok si at «Testløpet» er det mest krevende av løpene i Tromsøkarusellens høstsesong. Hele dette løpet går jo i bakke, og det bør ivrige løpere huske i den første lange nedoverbakken, sier Ekanger.
Fortsatt litt igjen
Men utbedringene av tunnelen er ikke helt ferdige. Statens vegvesen forteller at trafikantene i Tromsø må belage seg på nattestengt tunnel i noen uker fremover.
– Vi tester og justerer fortsatt deler av sikkerhetssystemet. Til det trenger vi en tom tunnel noen timer hver natt. Likevel håper vi det hjelper at vi ikke stenger før det meste av kveldstrafikken har lagt seg, blant annet fra sykehuset etter vaktskiftet, sier Blix.
Statens vegvesen planlegger også en redningsøvelse i tunnelen i løpet av disse ukene. Det vil kreve stengt tunnel noen timer en formiddag, men også dette vil bli varslet i god tid på forhånd.