NRK har den siste tiden satt fokus på lærevansker gjennom prosjektet «De som faller igjennom».
Tall fra Dysleksi Norge viser at om lag hver fjerde nordmann har lese- og skrivevansker.
- RELATERT SAK: På denne skolen får ingen spesialundervisning
Store feil og mangler
Både Riksrevisjonen og forskere har avdekket store mangler og feil ved spesialundervisning i Norge.
– Det betyr at det er mange som er potensielle tapere blant de 53.000. Det ser vi også i andelen ungdommer som går over på trygd, sier Trond Skotvold, leder for NHO Troms til NRK.
- RELATERT SAK: Lærevanskar kan avdekkast i barnehagen
– Holder ikke
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen sier at flere heller bør få tilrettelagt opplæring i klassen sin, enn spesialundervisning.
– Det som bekymrer oss særlig er at det er forholdsvis få barn som får spesialundervisning på første trinn, sier Halvorsen.
NHO Troms-lederen sier at det ikke holder at man avdekker lese- og skrivevansker i niendeklasse.
- RELATERT SAK: Andreas hevet karakterene med datahjelp
– Mister troa på seg selv
– Da er det for seint. Da har man skapt en potensiell taper allerede, sier Skotvold.
Dette koster samfunnet penger. Men viktigere enn det er det ifølge Skotvold at det går ut over barna.
– Det å ikke mestre, og å ikke lykkes, kan være alvorlig. Folk mister troa på seg selv, og slik vil vi ikke ha det. Vi vil ikke ha ungdommer som ikke har troa på seg selv, sier Skotvold.
Må rydde opp
NHO kommer nå til å stille krav til politikerne.
– Kompentase for å avdekke, og til å undervise må til. Organisering er også viktig, og der kan NHO gjøre mye i forhold til å påvirke politikere, departementer og fylkeskommuner, sier Skotvold.
– Hva kommer beskjeden til å være?
– Rydd opp.
- RELATERT SAK: Å høre Arild lese var underholdning
– Vil gjerne samarbeide med NHO
Utdanningsforbundet i Troms ønsker NHOs utspill velkommen.
– Vi vil gjerne samarbeide der det er naturlig, sier leder, Thomas Nordgård, og legger til at forbundet kommer til å ta opp problemstillingene med politikerne i alle sammenhenger framover.
– Det finnes 37.000 lærere som ikke jobber i skolen i dag, men som vi bør få tilbake i undervisninga. En god skole har tilstrekkelig med kvalifiserte og dyktige lærere. Derfor må vi få en norm som setter antall elever per lærer per skole på plass. I tillegg må en sette en stopper for at kommunene så lett bare kan sette inn ukvalifiserte lærere og vikarer. Dette er noe vi kan samarbeid med NHO om, avslutter Thomas Nordgård.
Kontakt oss:
Vil du dele dine erfaringer eller har du andre innspill, kan du kontakte journalistene:
Kristine Østvold: e-post: kristine@ostvold.nrk.no, Twitter: @Kstvold
Stine Hommedal: e-post: stine.hommedal@nrk.no, Twitter:@stihom