– På vestlandet har man vært flink til å gå utradisjonelle veier for å få ting på plass. Det er man nødt til å gjøre her også hvis man vil få ting til å skje.
Det var regiondirektør i Statens Vegvesen, Torbjørn Naimaks beskjed til næringslivet i Sør-Varanger kommune på et dialogmøte denne uka om stamnett-terminalen som planlegges.
Bekymret for hvor man er på vei
Direktør på sveisverkstedet Kimek, Greger Mannsverk er enig.
– Vi er i alle fall ikke fremoverlent samme veien, og jeg frykter man er i ferd med å gå gal vei nå. Man må bygge havn og vei der næringslivet er villig til å investere, og ikke til et sted man håper noen vil bruke den, sier Mannsverk som ønsker havn på Pulkneset.
Han mener man har bestemt seg for å bygge en stamnetthavn som ikke har en eneste identifisert bruker. Dessuten er han bekymret for hvor lang tid det tar før noe kommer på plass.
Jeg er bekymret for om vi har hastighet nok, sier Mannsverk.
Går glipp av store kontrakter
Den bekymringen deler Audun Celius hos Tschudi. Torbjørn Naimak kunne fortelle at først i 2016 skal regjeringen ta beslutningen om hvilket havnealternativ man skal gå for i Kirkenes, og finansieringen er ikke ventet i Nasjonal transportplan før 2018.
– Tidshorisonten for tradisjonell finansiering er alt for lang, hvis vi skal ta del i det som skjer på gassprosjektet Jamal i Russland må vi i gang fortest mulig, sier Celius. Han er ikke i tvil om at man går glipp av store muligheter når man ikke har nok havneplass og arealer knyttet til havnene.
– Vi må takke nei til muligheter som kommer fordi vi ikke har ting klart. Det er stort behov for mellomlagring her for ting som skal shippes inn til Jamal i det korte isfri tidsrommet, forklarer Celius.
Offentlig finansiering må på plass
Han mener at det ikke er tvil om at offentlig finansiering må på plass, og mener de gjør mye fra privat side for å få ting til å skje.
– Vi jobber mye opp mot politikere og byråkratiet, og det er ikke tvil om at vi trenger offentlige midler. En privat aktør kan ikke gjøre så store utbygginger uten å ha kontrakter på plass, og det får vi ikke før vi kan levere, sier Celius.
- Les også: Oljeterminal kan koste 4 milliarder